Mercedes-Benz klasy CLK

0 opinii

Mercedes-Benz CLK (W 208)


Mercedes CLK pierwszej generacji (W208) był luksusowym autem segmentu G. Zadebiutował na salonie samochodowym w Paryżu w 1997 roku. Producent przymierzał się do wprowadzenia tego auta na rynek już 4 lata wcześniej, wystawiając na różnych targach modele koncepcyjne. Pierwszy egzemplarz został wyprodukowany jednak po kompletnym dopracowaniu w niemieckiej fabryce w Bremen.

Samochód bazował na płycie podłogowej klasy C, jednak stylistyką wyraźnie nawiązywał do klasy E. Oferowano do niego również te same silniki. Występował w nadwoziu coupé (oznaczenie C208 -produkowany w latach 1997-2002) oraz jako kabriolet (A208 z lat 1998-2003). Model w wersji ze składanym dachem był najlepiej sprzedającym się kabrioletem w historii Mercedesa. W Stanach Zjednoczonych znalazło się na niego 42 520 chętnych, w pozostałych krajach świata sprzedano 115 000 egzemplarzy. Mercedes CLK pierwszej generacji był niezawodny, królował w rankingach najmniej awaryjnych aut.

Miał długość 4567 mm, szerokość 1722 mm i wysokość 1371 mm. Osie dzieliła odległość 2690 mm, a masa, w zależności od silnika i wyposażenia, wahała się od 1415 kg do 1755 kg.

Ten Mercedes występował w dwóch wersjach wyposażenia. Pierwsza, Sport, była linią standardową, zawierającą wstawki imitujące karbon, jednak te można było dokupić i do innych wersji wyposażenia. Odmianę Sport poznamy również po białych tarczach zegarów, emblematach na dźwigni zmiany biegów czy tapicerce Mescalero. Wyposażenie w tej wersji nie należało do ubogich.

Druga linia, Elegance, niewiele droższa od poprzedniej, charakteryzowała się felgami aluminiowymi o pięciu otworach, tapicerką Neptun i deską rozdzielczą wykończoną drewnem orzechowym. Na zewnętrznych klamkach widniały chromowane wstawki dekoracyjne, a szyby boczne ozdobiono ramką, również chromowaną. Elegance mogła się pochwalić pełną elektryką, systemem audio z 10 głośnikami, tempomatem, wielofunkcyjną kierownicą czy podgrzewanymi lusterkami.

W roku 1999 przeprowadzono lifting, który wniósł sporo zmian. Zmieniono kierownicę, na desce rozdzielczej pojawił się duży wyświetlacz komputera podkładowego, lusterka zewnętrzne zyskały wbudowane kierunkowskazy, wymieniono zderzaki, zmieniono wzory felg. Wprowadzono także nową linię stylistyczną Avantgarde, dającą większy wybór tkanin i kolorów do wykończenia wnętrza. Poza tym wycofano wersję Sport i wprowadzono odmianę AMG.

Gama silników obejmuje jednostki benzynowe w układach R4, V6 i najmocniejsze V8. Najmniejszy silnik, oznaczony jako 200 (wycofany z oferty w roku 1999), generował 136 KM i 190 Nm. Kolejny to CLK 200 Kompressor, doładowany sprężarką mechaniczną (192 KM oraz 270 Nm). Model ten został wprowadzony w 2000 roku i miał zastąpić model o tej samej nazwie, ale o słabszych parametrach (163 KM i 230 Nm). Jednostka o nazwie CLK 230 Kompressor emitowała 193 KM i 280 Nm momentu obrotowego, ale w roku 2000 przeszła kilka modyfikacji i ostatecznie miała 197 KM, moment obrotowy natomiast pozostał bez zmian. Silnik V6, o oznaczeniu CLK 320, oferowany był przez cały okres produkcji. Generował on 218 KM oraz 310 Nm. Najmocniejszą jednostką był motor V8 o oznaczeniu CLK 430 (279 KM i 400 Nm), jednak kiedy w 1999 roku wprowadzono model sygnowany logo AMG, to temu ostatniemu przypadło miejsce na szczycie. CLK 55 AMG miał 5,5 l pojemności, 347 KM, a moment obrotowy wynosił aż 510 Nm. Do setki przyspieszał w czasie krótszym niż 5,5 s, a jego prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Słabsze jednostki osiągały 100 km/h w czasie od 11 s do 6,3 s i maksymalnie mogły pojechać od 208 km/h do 250 km/h (model 430, również ograniczony elektronicznie). Była również limitowana wersja CLK-GTR, sprzedana w niskim nakładzie egzemplarzy. Miała ona silnik V12 o pojemności 6,1 l, 6,9 l albo 7,3 l i moc 612 KM (6,9 l). Wyścigowe wersje brały udział w seriach FIA GT.

Mercedes-Benz CLK (W 209)


Mercedes CLK W209 to druga generacja luksusowego dwudrzwiowego auta segmentu G producenta ze Stuttgartu. Pierwsza wersja tego modelu została oficjalnie zaprezentowana w 1997 roku. Następcę zbudowano na płycie podłogowej klasy C (W203), która zadebiutowała w 2000 roku, ale klasa CLK została pokazana dopiero w połowie roku 2002, chwilę po premierze nowej E-klasy (W211). Auta te mają podobną stylistykę. Model z nadwoziem otwartym i miękkim dachem zaprezentowano w 2003 roku, a dwa lata później nastąpił lifting całej gamy CLK. Produkcję zakończono w roku 2009.

W209 jest dłuższy od poprzednika o 71 mm (4638 mm), szerszy o 18 mm (1740 mm) i 42 mm wyższy (1413 mm). Zwiększył się również rozstaw osi, do 2715 mm. Dzięki większym wymiarom pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji dużo więcej miejsca niż w poprzednim modelu. Samochód jest również cięższy od poprzednika. Waży od 1540 kg do 1820 kg w najcięższym wariancie. Nadwozie zostało dopracowane pod kątem sztywności, bezpieczeństwa oraz aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza wynosi Cx = 0,28 (coupé) lub Cx = 0,30 (kabriolet). Bagażnik ma pojemność 435 l w wersji coupé i 390 l w kabriolecie, a do baku można wlać maksymalnie 70 l paliwa. Przeprowadzony w 2005 roku lifting odmłodził auto: zmieniono zderzaki, atrapę chłodnicy, reflektory przednie i lampy tylne, materiały oraz kolory we wnętrzu. Dodano także nowe wzory felg aluminiowych i zmodyfikowano gamę silników.

W momencie wejścia modelu do sprzedaży klient miał do wyboru sześć silników i trzy skrzynie biegów. Wprowadzono wreszcie turbodiesla, 270 CDI, o mocy 170 KM. Benzynowe jednostki to CLK 200 o pojemności 1,8 l i mocy 163 KM (240 Nm), CLK 240 – 2,5 l oraz 170 KM (240 Nm), następnie model CLK 320 (3,2 l V6), generujący 218 KM i 310 Nm, a paletę zamykał CLK 500 – 5,0 l o mocy 306 KM i moment obrotowy równy 310 Nm. Topowy model to CLK 55 AMG, który z 5,5 l widlastej ósemki generował 366 KM oraz 510 Nm. W 2005 roku wprowadzono zmiany: CLK 320 CDI (zastępuje 270 CDI) miał 224 KM i 415 Nm. Modele CLK 240 i 320 zastąpiono kolejno odmianami 280 (231 KM i 300 Nm) oraz 350 (272 KM i 350 Nm). Dorzucono też diesla o pojemności 2,2 l (150 KM i 340 Nm). W 2006 roku zmieniono silnik w wersji CLK 500 z 5,0 l na 5,5 l (moc wzrosła do 388 KM, a moment obrotowy do 530 Nm). Dodano nowy model 63 AMG, rozwijający 481 KM i 630 Nm. CLK to typowy samochód sportowy, więc jego osiągi są na przyzwoitym poziomie. Najsłabsza wersja potrzebuje 9,3 s, żeby rozpędzić się do 100 km/h, a najmocniejsza jedynie 4,6 s.

W roku 2007 zaprezentowano limitowaną wersję Black Series, zbudowaną na bazie CLK 63 AMG. Charakteryzowała się ona nowym ospoilerowaniem, felgami, motorem wzmocnionym do 507 KM, jedynie dwoma miejscami w środku (brak tylnej kanapy dla redukcji masy), przyśpieszeniem w 4,0 s do 100 km/h i ograniczeniem prędkości do 300 km/h. Była droższa o 36 000 euro od zwykłego 63 AMG (64 000 euro).

Wyposażenie nawet w najtańszych wersjach było godne tradycji Mercedesa. Dzięki bogatej liście dodatków można było jednak przygotować egzemplarz dla najbardziej wymagających klientów. Kosztowały one fortunę, ale Mercedes bronił się, twierdząc, że jego samochody są dla ludzi, którzy nie zaprzątają sobie głowy kosztami. Dwie podstawowe wersje wyposażenia to Elegance i Avangarde. W CLK oferowano najnowsze wynalazki producenta, takie jak inteligentny tempomat Distronic (zachowujący bezpieczną odległość za poprzedzającym samochodem) czy system bezkluczykowy Keyless-Go, pozwalający uruchomić samochód, jeśli tylko nadajnik (w postaci karty, która zastępuje klasyczny kluczyk) znajduje się w odpowiedniej odległości od niego. Były też reflektory biksenonowe czy głosowa obsługa radia i telefonu (system Linguatronic).

W 2009 roku pojazd został zastąpiony kolejną generacją Mercedesa CLK, nazwaną przez producenta W212.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.32
Długość auta 4567.00 mm
Szerokość auta 1721.00 mm
Wysokość auta 1379.00 mm
Rozstaw osi 2691.00 mm
Rozstaw przednich kół 1506.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1474.00 mm
Silnik
Producent silnika Mercedes-Benz
Rodzaj paliwa/zasilania Wtrysk paliwa
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.3 l
Średnica cylindra 90.90 mm
Stopień sprężania 9.00:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Kompresor
Maksymalna moc 144 kW (196 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 280 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 2500-5000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 8.90 s
Maksymalna prędkość 228 km/h
Emisja CO2 245 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.83:1
Przełożenie przekładni głównej 3.27:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, podwójne wahacze poprzeczne, niezależne
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia śrubowo-kulkowa, wspomagana
Przednie koła 7J x 16 ET 37
Przednie opony 205/55 R 16
Tylne koła 7J x 16 ET 37
Tylne opony 205/55 R 16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1998
Rodzaj nadwozia Kabriolet
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 4
  • Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych

    Mocne auta za rozsądne pieniądze - przegląd rynku używanych

    Czy można kupić duże stado koni mechanicznych za niewielkie pieniądze? Okazuje się, że nawet na mocno nasyconym rynku wtórnym moc szybko tracących aut klasy wyższej nadal jest w cenie. Przyjmując za minimum 300 KM, niełatwo znaleźć przyzwoite auto za rozsądne pieniądze, ale coś można wybrać. Nawet coś dla każdego.

  • Mercedes CLK W208/A208 [awarie i problemy]

    Mercedes CLK W208/A208 [awarie i problemy]

    Jeśli lubicie auta ze stajni Mercedesa, ale nudzą Was popularne modele klasy C i E, a sportowy roadster SLK jest dla Was za ciasny, to powinniście zwrócić uwagę na CLK W208. To jedno z ciekawszych coupé na rynku aut używanych z końca lat 90.

  • Mercedes-AMG GT R: jak zbliżyliśmy się do 100% możliwości nowego władcy torów wyścigowych

    Mercedes-AMG GT R: jak zbliżyliśmy się do 100% możliwości nowego władcy torów wyścigowych

    Jeśli model AMG GT powstał jako odpowiedź na kultowe Porsche 911, to GT R jest długo wyczekiwanym rywalem boskiego 911 GT3 RS. By GT miał szanse z nim się mierzyć, musiał stać się najbardziej ekstremalnym – i najszybszym – wozem, jaki kiedykolwiek opuścił bramy AMG.

INNE AUTA TEJ MARKI