Mitsubishi ASX

0 opinii

Mitsubishi ASX

ASX to kompaktowy crossover SUV produkowany od 2010 roku przez wielobranżowy koncern Mitsubishi.

Nazwa ASX to skrót od słów „Active Sport Crossover”. Ten model Mitsubishi jest jednak sprzedawany na niektórych rynkach pod innymi nazwami. W Stanach Zjednoczonych to auto można nabyć pod nazwą Outlander Sport. W Kanadzie i Japonii samochód nazywa się RVR, ale nie ma nic wspólnego z produkowanym w latach 1991-2001 vanem o tej samej nazwie.

Koncepcja ASX opiera się na prototypie Concept-cX przedstawionym w 2007 roku i wykorzystuje nową stylistykę zwaną przez Mitsubishi Jet Fighter.

Przednia część nadwozia ASX wykazuje podobieństwo do większego Outlandera, ale już z boku widać
różnicę. Większy brat przypomina kombi z podniesionym zawieszeniem, a ASX kojarzy się raczej z uterenowionym hatchbackiem.

ASX ma długość 4,3 m i spory jak na takie auto prześwit wynoszący 195 mm. Powinno to pozwolić na w miarę swobodną jazdę po leśnych duktach i miejskich krawężnikach, ale nie należy zapominać, że nie jest to samochód terenowy i lepiej nie zapuszczać się nim w dzikie tereny.

ASX pozwala na przewóz pięciu osób na w miarę wygodnych fotelach, jednak trzeba dodać, że dłuższa podróż tym samochodem w komplecie na pewno nie sprawi przyjemności pasażerowi siedzącemu na środku tylnej kanapy.

Kupując to Mitsubishi, klient ma do wyboru pięć poziomów wyposażenia, począwszy od Inform, a skończywszy na Instyle Navi.

Już w podstawowej wersji nabywca może się spodziewać takich elementów, jak: ABS, TCS (zwane w Mitsubishi TCL), systemu ułatwiającego ruszanie pod górę HSA, który jest z pewnością rozwinięciem układu ASR, ESP, dwustopniowych poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, bocznych poduszek powietrznych oraz kurtyn gazowych, elektrycznie podgrzewanych i sterowanych lusterek i całkiem niezłej jakości systemu audio.

W najbogatszej wersji seryjnie dostępne są przeszklony panoramiczny dach, zestaw audio firmy RockfortFosgate, nawigacja z odtwarzaczem DVD, kamera cofania czy skórzana tapicerka. Można zatem śmiało powiedzieć, że w topowej wersji wyposażenie samochodu jest bardzo bogate.

W Polsce Mitsubishi ASX można nabyć z jednym z dwóch silników. Pierwszy z nich to jednostka benzynowa, drugi to diesel, dostępny w dwóch konfiguracjach.

Silnik z zapłonem samoczynnym ma objętość skokową 1,6 l i moc 117 KM przy 6000 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy to 154 Nm przy 4000 obr./min. Według danych technicznych ASX przyspiesza do 100 km/h w 11,4 s i osiąga prędkość 183 km/h.

Niestety, w rzeczywistości jednostka ta jest zdecydowanie za słaba do ASX-a. Motor jest ospały i niechętnie wchodzi na wysokie obroty. Utrudnione jest także wyprzedzanie tym samochodem przy większych prędkościach. Mimo słabych osiągów motor chętnie zużywa duże ilości benzyny. W teście Autokultu ASX potrafił w mieście spalić ponad 10 l benzyny na 100 km, co dla takiej jednostki napędowej jest wynikiem wręcz słabym.

Drugi motor to 1,8-litrowy diesel z turbodoładowaniem. W słabszej odmianie silnik ma 116 KM mocy przy 3750 obr./min i moment obrotowy 300 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min. I właśnie maksymalny moment obrotowy robi sporą różnicę między wersją benzynową a tą napędzaną olejem napędowym. Samochód jest zdecydowanie dynamiczniejszy niż auto benzynowe.

Szczytową wersją silnikową ASX-a jest ten sam motor, ale w nieco innej, mocniejszej konfiguracji. Ma on wtedy 150 KM mocy maksymalnej przy 4000 obr./min i, podobnie jak słabszy brat, 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W przypadku tej jednostki napędowej można już mówić o niezłych osiągach, bo na rozpędzenie się do 100 km/h ASX potrzebuje równe 10 sekund i rozwija prędkość maksymalną 200 km/h.

Wszystkie silniki wysokoprężne są znacznie oszczędniejsze niż motor benzynowy i śmiało można je zaliczyć do zalet samochodu. Tego natomiast nie da się powiedzieć o benzynowcu.

Plusem ASX-a jest możliwość ciągnięcia dość ciężkich, bo ważących do 1400 kg przyczep. Z uporaniem się z tym ciężarem może też pomóc opcjonalny napęd na wszystkie koła, który jest jednak dostępny tylko z najmocniejszą wersją silnika Diesla.

Ogólnie ASX to ciekawe auto, w którym na szczególną uwagę zasługują nienaganne wykonanie wnętrza i jego wyposażenie oraz silniki o zapłonie samoczynnym. Odradza się za to zakup wersji z motorem benzynowym.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.32
Długość auta 4296.00 mm
Szerokość auta 1769.00 mm
Wysokość auta 1615.00 mm
Rozstaw osi 2669.00 mm
Rozstaw przednich kół 1525.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1525.00 mm
Prześwit 170.00 mm
Silnik
Producent silnika Mitsubishi
Kod silnika 4N13
Rodzaj paliwa/zasilania Common Rail
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.8 l
Średnica cylindra 83.00 mm
Stopień sprężania 14.90:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 110 kW (150 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 299 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 2000-3000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 10.00 s
Czas na 1/4 mili 17.20 s
Maksymalna prędkość 197 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 6.90 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 5.00 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5.67 l
Emisja CO2 150 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na cztery koła (AWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 6
Przełożenie najwyższego biegu 0.79:1
Przełożenie przekładni głównej 3.45:1
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Przednie koła 6.5J x 16
Przednie opony 215/65 R 16
Tylne koła 6.5J x 16
Tylne opony 215/65 R 16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2010
Rodzaj nadwozia SUV
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1525 kg
  • Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?

    Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?

    Mitsubishi ASX to z technicznego punktu widzenia prawdziwy dinozaur w segmencie kompaktowych crossoverów. Debiutował 7 lat temu, a ostatni facelifting niewiele zmienił. Czy jednak można go nazwać samochodem przestarzałym? A może jest jak dobre wino – im starszy, tym lepszy?

  • Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS

    Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS

    Insurance Institute for Highway Safety, amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem na drogach, opublikowała listę najbezpieczniejszych używanych samochodów. Rekomendacje podzielone są na dwie kategorie zróżnicowane cenowo.

  • Używane Mitsubishi ASX [od 2010] – poradnik kupującego

    Używane Mitsubishi ASX [od 2010] – poradnik kupującego

    Moda na crossovery rozpoczęła się na długo przed debiutem ASX, a producenci samochodów starają się zejść z wyższych segmentów w niższe i jak się okazuje z pozytywnym skutkiem. Sprzedaż kompaktowych, a teraz jeszcze mniejszych samochodów uterenowionych stale rośnie. Mitsubishi ASX dobrze przyjął się na naszym rynku i jest to...

INNE AUTA TEJ MARKI