Mitsubishi Carisma

2 opinie

Mitsubishi Carisma

Carisma to samochód klasy średniej (segment D) produkowany w latach 1995-2004 przez japoński wielobranżowy koncern Mitsubishi. Produkowana na Europę Carisma, była wytwarzana w fabryce NedCar w Holandii. Auto zjeżdżało z tej samej taśmy montażowej co Volvo S40/V40.

Carisma została stworzona wspólnie z firmą Volvo. Auto dzieliło płytę podłogową z modelem S40/V40. Tej samej płyty Mitsubishi użyło do modelu Space Star, a także malezyjska firma Proton do modelu Waja.

Liczące niespełna 4,5 m nowoczesne nadwozie Carismy produkowano w dwóch odmianach: sedan i 5-drzwiowy liftback. Rozmiarowo Carisma sytuowała się między Lancerem a Galantem. Na tle innych modeli Mitsubishi karoserię wyróżniały przede wszystkim wąskie przednie światła.

Eleganckie linie samochodu szły w parze z jego praktycznością. Dobry dostęp do miejsc pasażerów ułatwiały szeroko otwierające się drzwi. Ponieważ Carismę skrojono pod europejskie gusta, nie można jej zarzucić minimalizmu, jeśli chodzi o rozmiary siedzisk foteli z przodu i kanapy z tyłu. Czterech pasażerów mogło podróżować komfortowo zarówno na krótkich, jak i długich dystansach. Piąty pasażer, zajmujący środkowe miejsce z tyłu, też nie mógł narzekać na dyskomfort. Jedyne, co mogło po pewnym czasie przeszkadzać, to brak miejsca na stopy. Fotele samochodu były twarde, ale jednocześnie sprężyste.

Deska rozdzielcza Carismy nie porażała co prawda ekstrawaganckim designem, ale mogła się podobać. Mitsubishi zadbało o niezłą jakość materiałów deski rozdzielczej (zresztą foteli też), a także o wysoki poziom montażu, co widać przede wszystkim po latach – w większości aut nic nie skrzypi.

Zarówno w wersji sedan, jak i liftback dostęp do bagażnika był bardzo dobry, a pojemność komory bagażowej nie mogła budzić zastrzeżeń.

Dwie rzeczy, do których można się przyczepić we wnętrzu, to słabe wyciszenie kabiny pasażerskiej oraz nieco ograniczona widoczność do tyłu spowodowana szerokimi tylnymi słupkami w wersji liftback.
Carismę wyposażano w różne silniki. Najmniejszy z nich, 4G13, o objętości skokowej zaledwie 1,3 l i mocy 82 KM nie był dostępny w Polsce.

Nieco większa jednostka napędowa o objętości skokowej 1,6 l (4G92) w zależności od rynku mogła mieć moc od 90 KM do 99 KM. Ten motor był dość popularny w naszym kraju.

Największy benzynowiec montowany pod maską Carismy to 1,8-litrowy motor 4G93. W połowie roku Mitsubishi zaczęło sprzedawać ten silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny (GDI). Był to pierwszy tego typu silnik Mitsubishi i jeden z pierwszych na świecie. Japoński producent bardzo liczył na wysoką sprzedaż tej jednostki. Motor osiągał moc 125 KM i według firmy zużywał do 15% mniej benzyny niż jego odpowiednik z klasycznym wielopunktowym wtryskiem paliwa.

Przez jakiś czas równolegle sprzedawano też 4G93 z starszym układem wtryskowym. Ten motor w zależności od wersji rozwijał moc 115 KM lub 140 KM.

Osoby oczekujące szczególnie niskiego spalania mogły wybierać spośród dwóch silników Diesla o objętości skokowej 1,9 l, przygotowanych przez firmę Renault. Słabszy miał moc 90 KM, a mocniejszy 102 KM lub 115 KM.

Ten drugi motor z wtryskiem typu common rail pojawił się w 1999 roku, gdy Carisma przeszła gruntowną modernizację. Przy okazji silnik 1,8 l GDI dostosowano do nowej normy Euro 4, a motor 1,6-litrowy wzmocniono do 103 KM.

Oprócz silników duże zmiany zaszły w przedniej i tylnej części wozu, gdzie pojawiły się nowe światła i zderzaki. Osłona chłodnicy zyskała chromowane obwódki. Ten ostatni element usunięto w 2002 roku.
Przez cały okres produkcji Carismę można było nabyć w kilku wariantach wyposażenia – od bardzo ubogich po dość bogate.

W najtańszej wersji znajdował się tylko system ABS oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu. W najbogatszej można było otrzymać system ESP, boczne poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzację itd.

Produkcję samochodu zakończono w 2004 roku. Nie miał on bezpośredniego następcy, a został zastąpiony Lancerem.

Carisma jest nadal dostępnym samochodem na rynku wtórnym. Początkowo problemy sprawiały wtryskiwacze paliwa w silniku GDI, które były bardzo podatne na niską jakość paliwa. Mitsubishi jednak mocno nad nimi pracowało i obecnie dostępne na giełdach modele raczej nie mają z tym problemów.
Słabszą stroną auta może być ochrona antykorozyjna oraz czasem haczący mechanizm zmiany biegów w manualnej skrzyni.
Ogólnie Carisma jest udanym samochodem, niesprawiającym większych problemów właścicielom.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.29
Długość auta 4435.00 mm
Szerokość auta 1694.00 mm
Wysokość auta 1405.00 mm
Rozstaw osi 2549.00 mm
Silnik
Producent silnika Mitsubishi
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 67 kW (91 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 138 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 12.00 s
Maksymalna prędkość 179 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.79:1
Przełożenie przekładni głównej 4.07:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 3.2
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1995
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1105 kg
5 gwiazdek
(2 głosy)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Posiadam Carismę od 3 lat. DID 75KW moje wydatki to co roku wymiana oleju i filtrów. Standardową wymianą było po zakupie wymiana klocków i dwóch gum drążka stabilizującego. Auto śmiga bez awaryjnie nie mogę złego słowa powiedzieć.

  • zgłoś nadużycie

    Miałem 2 letnią Carismę 1.8 GDI silnik bardzo dobry lecz czuły na paliwo, sprzedałem z przebiegiem 240tys km i nic się nie zepsuło. Następna była w Dieslu 1.9D i tu już tak fajnie nie było bo silnik za słaby do nadwozia, głośny taki klamot :) a od dłuższego czasu mam 1.6 z gazem aktualnie ma 310 tys km przebiegu i ostatnio nawaliła stacyjka, wytarła się i zablokowała - to była jedyna jej awaria. Jeśli ktoś mówi, że to złomy a nie samochody to chce mi się śmiać. Trzeba kupić zadbany egzemplarz i samemu wszystkiego dopilnować, oczywiście taki będzie stosunkowo więcej kosztować, ale uwierzcie że to pozorna oszczędność bo kupując tańszy więcej wydacie na remonty. Pozdrawiam Mitsumaniaków :)

Napisz swoją opinię »

  • Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego

    Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego

    Gdyby Mitsubishi Pajero Pinin zadebiutowało w dniu, gdy zakończono jego produkcję na rynek europejski, miałoby większe szanse na sukces i być może teraz mielibyśmy jego drugą generację. Ten mały crossover, nawiązujący nazwą i stylistyką do kultowego Pajero, oferował w swoim czasie wszystko to, co dziś dają nam crossovery i...

  • Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne

    Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne

    Niedawno opisaliśmy kilka dobrych, udanych modeli samochodów, marek uznanych z reguły za awaryjne. Dowiedzieliście się, że można kupić dobrą Alfę Romeo, Citroëna, Dacię czy Renault. Tym razem dowiecie się czego należy unikać, szukając samochodu marki, którą z reguły uważa się za niezawodną.

  • Mitsubishi Carisma [awarie i problemy]

    Mitsubishi Carisma [awarie i problemy]

    Japońskie auta z połowy lat 90. słynęły z niezawodności. Dlatego właśnie duża grupa kierowców wybierała produkcje z Kraju Kwitnącej Wiśni zamiast europejskich konkurentów. Niestety ci, którzy zdecydowali się na Mitsubishi Carismę, nie mieli łatwego życia. To, co miało być atutem tego modelu, stało się jego przekleństwem.

INNE AUTA TEJ MARKI