Mitsubishi Colt

2 opinie

Mitsubishi Colt IV

Małe samochody o nazwie Colt produkowane są przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi od 1962 roku. Colt czwartej generacji wytwarzany był w latach 1992-1996 przez Mitsubishi.

Colt ten nosił w Mitsubishi wewnętrzne oznaczenie CAO i dostępny był w Polsce z tylko z 3-drzwiowym nadwoziem typu hatchback. Auto miało niespełna 4 m długości, 1,7 m szerokości, co zapewniało wygodną podróż czterem pasażerom na krótkim dystansie. W stosunku do starszego modelu Colta (C50) nowy odznaczał się łagodnymi i jednocześnie dynamicznymi liniami nadwozia. Drzwi były duże, co ułatwiało zajmowanie miejsc zarówno na przednich, jak i tylnych miejscach.

Tak jak większość tak małych samochodów z lat 90. ubiegłego wieku Colt cierpiał na przypadłość w postaci małego bagażnika, ale można było mu tę wadę wybaczyć, tym bardziej że konkurencja oferowała w tym segmencie niewiele więcej.

Bardzo dobrze natomiast prezentowało się wnętrze, które było wystarczająco obszerne dla czterech osób, chociaż trzeba przyznać, że dłuższa jazda na tylnej kanapie mogła być nieco uciążliwa.

Deska rozdzielcza, drzwi czy tapicerka siedzeń miały przyzwoity poziom. Mimo że deska rozdzielcza była wykonana z twardych plastików, spasowanie wszystkich elementów nie pozostawiało wiele do życzenia. Dzięki dobrze wykonanej w fabryce pracy nawet po wielu latach w tym małym aucie nic nie skrzypi ani nie trzeszczy podczas jazdy.

W zależności od wersji Colt mógł być różnie wyposażony. Dostępne były takie dodatki, jak: ABS, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja, podgrzewane fotele (w niektórych krajach), a pod koniec produkcji nawet poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.

W Polsce Colta sprzedawano z trzema silnikami. Najmniejszy i najsłabszy z nich miał objętość skokową 1,3 l i moc 75 KM. Była to wystarczająca moc, by samochodem dało się poruszać sprawnie zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie. Podczas dłuższej jazdy na autostradzie jednostka ta mogła jednak być irytująca ze względu na wydobywający się z niej dźwięk.

Większy motor miał objętość 1,6 l. W zależności od tego, czy był wyposażony w 8-zaworowy, czy 16-zaworowy układ rozrządu, rozwijał od 90 KM do 113 KM. Ten silnik, szczególnie w mocniejszej specyfikacji, zapewniał dobre osiągi Coltowi, zadowalając się przy tym umiarkowanym zużyciem paliwa.
Topową jednostką napędową był motor 1,8 l o mocy aż 140 KM. Taki silnik instalowano w Colcie GTi i gwarantował on bardzo dynamiczne osiągi. Prędkość maksymalna Colta przekraczała 200 km/h, co sprawiało, że mógł on śmiało konkurować z najmocniejszymi wersjami małych samochodów produkowanych w Europie.

Z silnikami Colta łączono aż trzy różne skrzynie biegów. Dwie z nich to automaty, a trzecia to zespół manualny. 3-biegowe i 4-biegowe skrzynki automatyczne to w Polsce rzadkość. Większość tych Coltów ma 5-biegowe skrzynki manualne, co wydaje się najlepszym możliwym rozwiązaniem.

Mitsubishi Colt podbił przede wszystkim Europę i Amerykę Północną. Samochód odznaczał się bardzo dobrym wykonaniem, mocnymi i trwałymi silnikami, a także niezłą ochroną antykorozyjną. To przysporzyło mu rzeszę fanów, którzy do dziś kupują nowe Colty kolejnych generacji.
W zależności od rynku Colt sprzedawany był też jako 2-drzwiowy sedan pod nazwą Mitsubishi Mirage. Auto przygotowano na rynek północnoamerykański. Z kolei do Szwajcarii wytwarzano warianty Colta z napędem na wszystkie koła. Dostępna była też limitowana wersja Colt Cyborg z wysokoobrotowym silnikiem o objętości skokowej 1,6 l, który miał moc aż 175 KM. Zapewniało to autu prędkość maksymalną na poziomie 220 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w czasie krótszym niż 7 s.

Po zakończeniu produkcji przez Japończyków Mitsubishi odprzedało prawa do Colta malezyjskiej firmie Proton. Wytwarzała ona auto pod nazwami Satria (3-drzwiowy hatchback), Putra (2-drzwiowy sedan) i Wira (4-drzwiowy sedan) aż do 2005 roku.

W roku 1996 Mitsubishi zastąpiło nieco przestarzałego Colta CAO nowym modelem Cj0, który w produkcji utrzymał się aż do 2003 roku.

Mitsubishi Colt V

Colt (V) to kompaktowy samochód produkowany przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi w latach 1996-2003. Po raz pierwszy auto piątej generacji zostało zaprezentowane na salonie samochodowym we Frankfurcie nad Menem w 1995 roku. Colt V nosił oznaczenie wewnętrzne CJ0.

Był to ostatni z Coltów produkowanych tylko w Japonii i ostatni z Coltów należących do samochodowego segmentu C, a więc do samochodów kompaktowych.

W stosunku do starszego brata nadwozie nabrało wyraźnie ostrzejszych i dynamiczniejszych linii, co zresztą było zgodne z modą panującą wśród japońskich firm w drugiej połowie lat 90. Atrakcyjnie prezentuje się szczególnie tył auta z pięknie wkomponowanymi światłami.

W przeciwieństwie do stałego trendu, według którego następca jest nieco większy od swojego poprzednika, nowy Colt został nie tylko skrócony o 75 mm, ale także zmniejszono w nim rozstaw osi o 20 mm (pozostałe wymiary były bez zmian w porównaniu z CAO).

Nie przeszkadzało to jednak w uzyskaniu bardziej przestronnego wnętrza niż w modelu CAO. Zyskali przede wszystkim pasażerowie przednich foteli, kilka centymetrów więcej na nogi dostali również podróżujący z tyłu. Mimo że Colt rejestrowany był jako samochód 5-miejscowy, na dłuższą metę podróż w pięć osób jest uciążliwa, szczególnie dla pasażera zajmującego środkowe miejsce na tylnej kanapie.

Z wnętrza Colta jest dobra widoczność, a szerokie tylne słupki tylko w niewielkim stopniu zasłaniają to, co dzieje się poza samochodem.

W stosunku do poprzednika zmieniono nieco wystrój wnętrza, a także poprawiono jakość (wcześniej wcale niezłą) montażu części we wnętrzu. Mimo że deska rozdzielcza nadal wykonana była z dość twardych plastików, to jej wysoka jakość wykonania nawet po długiej eksploatacji jest dobrze widoczna. Nic nie skrzypi ani nie trzeszczy.

Podobnie jak poprzednik Colt CJ0 nie porażał wielkością bagażnika. Przestrzeń bagażowa liczyła 240 l, co było wynikiem średnim w klasie kompaktów tamtych lat. Trzeba jednak otwarcie sobie powiedzieć, że Colt najlepiej sprawował się jako drugie auto w rodzinie wykorzystywane przede wszystkim do jeżdżenia na zakupy.

Ponieważ Colta produkowano tylko w Japonii, większość dostępnych w Europie, a szczególnie w Polsce egzemplarzy pochodzi z indywidualnego importu. Spotykane w Polsce Colty mają bardzo różne wyposażenie: od bardzo biednego po bogate, w którym są poduszki powietrzne dla pasażera i kierowcy, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby czy ABS.

Colt CJ0 produkowany był z trzema różnymi silnikami w kilku specyfikacjach. Najmniejszy z nich miał 1,3 l i moc 75 KM. Dostępna była też wersja 82-konna. Większy motor, wyposażony w osiem zaworów, sprzedawano jako silnik o mocy 90 KM lub 103 KM (16-zaworowy), a odmiana Cyborg, podobnie jak poprzednik, miała jednostkę 1,6 l o mocy 175 KM.

Nawet najsłabsze wersje zapewniają przyzwoite osiągi, w czym zasługę ma niska masa wozu wynosząca ok. 920 kg z silnikiem 1,3 l i ok. 980 kg z motorem 1,6 l. Wszystkie silniki są niezawodne i bez problemu wytrzymują wielotysięczne przebiegi. Cechują się też umiarkowanym zużyciem paliwa.

Największą wadą (co wcale nie znaczy, że dużą) Colta jest jego podatność na korozję. Właściciele tego samochodu radzą, żeby przed zakupem bacznie przyjrzeć się progom i nadkolom, bo nawet w młodszych egzemplarzach pojawiają się tam ogniska rdzy. Nie należy jednak sądzić, że problem korozji dotyczy każdego Colta. Większość z nich jest bardzo zadbana i dobrze zabezpieczona. W porównaniu z innymi samochodami kompaktowymi tamtych lat Colt wykazuje się dobrą ochroną antykorozyjną.
Trzeba też podkreślić, że ceny oryginalnych części zamiennych są dość wysokie, z drugiej strony Colty CJ0 nie należą do samochodów awaryjnych i kosztowne naprawy w nich to rzadkość.

Jeżeli nabywca auta zadba odpowiednio o ochronę antykorozyjną, to Colt odwdzięczy się długimi latami bezproblemowej eksploatacji.

Produkcja Colta CJ0 zakończyła się w 2003 roku, czyli niedługo po prezentacji nowego Colta Z30, który został zepchnięty do segmentu samochodów małych.

Mitsubishi Colt VI

Colt (IV) był samochodem segmentu B (małe) produkowanym przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi w latach 2004-2008. Produkcja odbywała się w fabrykach japońskich i holenderskiej fabryce NedCar. Wytwarzane w Europie egzemplarze przeznaczone były tylko na rynek europejski.

Po raz pierwszy w historii Colt został zaprojektowany jako auto segmentu B, czyli jako samochód mały. Wcześniejsze generacje Colta plasowały się w segmencie kompaktów. Colt (VI) zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2003 roku.

Wóz został całkowicie zaprojektowany w Europie w studiu projektowym japońskiej firmy. Nadwozie było całkowicie inne niż w poprzednikach – przyjęło modny w ostatnich latach kształt jednobryłowego vana. Dla potencjalnych klientów tak ostra zmiana stylistyki była szokiem i nie brakowało opinii, że samochód jest po prostu brzydki. Razem z Coltem zaprezentowano prototyp CZ3, który był w istocie 3-drzwiową odmianą Colta.

Colt szóstej generacji był produkowany na jednej taśmie montażowej ze Smartem ForFour, z którym dzielił 60% części i podzespołów - płytę podłogową i silniki Mitsubishi skonstruowało oddzielnie.
Nieco pudełkowate nadwozie sprzyjało dobremu zagospodarowaniu wnętrza. Samochód miał więcej miejsca i z przodu, i z tyłu dla pasażerów niż jego konkurenci. Dużo czasu poświęcono na zaprojektowanie wystroju kabiny pasażerskiej (w tym szczególnie deski rozdzielczej), tak by odpowiadał on europejskim gustom. Zastosowano też przesuwną i całkowicie demontowalną tylną kanapę. Takie rozwiązanie miało powiększać (w razie potrzeby) przestrzeń bagażową.

Mitsubishi zaproponowało dość bogate wyposażenie swojego samochodu. Oferowało w standardzie ABS z EBD i przednie poduszki powietrzne. Za dopłatą dostępne były boczne poduszki powietrzne i kurtyny gazowe oraz system Mitsubishi Active Stability Control, czyli po prostu ESP.

Auto produkowano z pięcioma różnymi silnikami, jeden to motor wysokoprężny. Najmniejszy silnik miał 1,1 l i moc 75 KM oraz moment obrotowy 100 Nm. Większy, 1,3 l rozwijał moc 95 KM oraz moment obrotowy 125 Nm. Największa jednostka napędowa cechowała się objętością 1499 cm3 i generowała moc 109 KM (moment obrotowy - 140 Nm). Za to nieco mniejszy silnik (1468 cm3) uzbrojony był w turbosprężarkę i osiągał moc 150 KM, a moment obrotowy wynosił w nim 210 Nm. Ta ostatnia jednostka napędowa dostępna była w Colcie CZC i CZT.

Motor dieslowski o objętości skokowej 1,5 l sprzedawany był w dwóch wersjach mocy: słabsza miała tylko 68 KM, a mocniejsza 95 KM.

W Polsce oferowano najmniejszy 3-cylindrowy motor oraz silniki 1,5 l o mocy 95 KM i 109 KM, a także jednostkę o zapłonie samoczynnym o obu wersjach mocy.

W Colcie napęd realizowany był przez przednie koła, a nabywca mógł wybrać albo 5-biegową skrzynię manualną, albo 6-biegowy automat.

Oprócz podstawowego nadwozia Colt szóstej generacji był dostępny jako przedłużona wersja Plus. Karoseria od standardowej była dłuższa o około 30 cm. Auto wyposażono też w inny silnik. Była to jednostka 1,6 l o jednym wałku rozrządu w głowicy, która rozwijała moc 112 KM. Sportowa wersja Colt Plus Turbo, podobnie jak europejskie auto, miała silnik o mocy 150 KM. Niestety, sprzedaż tego samochodu prowadzono tylko w Japonii i na Tajwanie.

Innym typem nadwozia była odmiana 3-drzwiowa, ale najciekawiej prezentowało się auto 2-drzwiowe coupé-kabriolet, oznaczone jako Colt CZC. Samochód wyposażono w sztywny, składany dach, który chował się do bagażnika. Pod maską CZC krył się silnik bez doładowania o objętości skokowej 1,5 l.
Na rynku japońskim pojawiły się też odmiany Ralliart, które pod maską chowały motor turbo, z systemem zmiennych czasów otwarcia zaworów, o mocy 154 KM i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm. Klient miał do wyboru manualną albo zautomatyzowaną bezstopniową skrzynię biegów.

W roku 2008 Colt przeszedł gruntowną przebudowę wnętrza i przodu, a Mitsubishi oznaczyło go jako siódmą generację.

Mitsubishi Colt VII

Colt (VII) to samochód segmentu B (małe) produkowany przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi. Wytwarzany jest od 2008 roku, a po raz pierwszy zaprezentowano go na salonie samochodowym w Paryżu w 2008 roku. Produkcja odbywa się w Japonii i holenderskich zakładach NedCar, skąd auta są eksportowane do całej Europy.

Colt siódmej generacji jest w istocie mocno zmodyfikowaną wersją Colta szóstej generacji. W ramach liftingu w 2008 roku Colt przeszedł na tyle duże zmiany, że można uznać go za nowe auto. Mitsubishi informuje, że ogółem z poprzednika pozostało zaledwie 35% części.

Styliści przeprojektowali nadwozie tak, żeby jednobryłową karoserię zmienić w dwubryłową. W efekcie auto ma teraz mniej z minivana, a bardziej przypomina przerośniętego hatchbacka. Mały samochód Mitsubishi nabrał też wyrazu dzięki nowej linii stylistycznej przodu. Designerzy zdecydowali, że Colt powinien przypominać inne modele firmy zaprojektowane zgodnie z koncepcją designerską Jet Fighter, którą zastosowano m.in. przy projektowaniu nowego Mitsubishi Lancera.

Wymieniono zatem przednie łezkowate, rozstawione pod narożnikami szyby reflektory na światła o tradycyjnych kształtach. Zmieniony przód pozwolił na zastosowanie nowej osłony chłodnicy w stylu Jet Fighter, która bardzo przypomina tę zastosowaną w Lancerze. W efekcie z dala Colta można pomylić z jego większym bratem.

Tył małego Mitsubishi zmienił się nieznacznie, a głównym założeniem było zaostrzenie linii i zmiana świateł tylnych tak, żeby wszystkie części samochodu tworzyły spójną, nowoczesną całość.
We wnętrzu również sporo modyfikacji. Mitsubishi skupiło się na poprawie jakości zastosowanych materiałów oraz podniesieniu jakości montażu elementów wewnątrz. Zmieniła się deska rozdzielcza Colta. Na niej największe zmiany zaszły w samej tablicy zegarów. Przemodelowano ją, usuwając jeden z trzech zegarów. Pozostawiono dwa i dodano elektroniczny wyświetlacz. Nowe jest też koło kierownicy.
Projektanci dużo uwagi poświęcili także zwiększeniu skuteczności działania klimatyzacji oraz poprawieniu nagłośnienia wnętrza nowym systemem audio. Aby działał on lepiej, materiały wygłuszające kabinę wymieniono na lepsze.

Udało się również powiększyć maksymalną przestrzeń bagażową z 854 l do 1032 l. Możliwe to było po przekonstruowaniu mechanizmów składania tylnej kanapy.

Ze znanej palety silników usunięto diesla ze względu na znikome zainteresowanie tą jednostką. Pozostały zatem silniki benzynowe o objętości skokowej 1,1 l, 1,3 l i 1,5 l (bez doładowania i z turbosprężarką). Najmniejszy motor ma moc 75 KM, większy 90-91 KM, a największy - w zależności od wersji - od 102 KM do 105 KM.

Z silnikami łączone są dwie skrzynie biegów: 5-biegowa manualna lub zautomatyzowana, bezstopniowa CVT z symulacją 6 biegów.

Wycofano też model CZT i zastąpiono go wersją Ralliart. Jest ona uzbrojona w 1,5-litrowy silnik z turbosprężarką, który rozwija moc maksymalną 163 KM (w Polsce tego wozu nie da się nabyć). W odmianie Ralliart usztywniono przedni stabilizator, dzięki czemu auto jest dynamiczniejsze podczas jazdy po łuku.

W produkcji za to pozostał model Colt Plus, który – tak jak inne wersje Colta (poza Ralliart) na niektórych rynkach – dostępny jest z napędem na wszystkie koła (niestety, nie w Polsce).

W Polsce Colt występuje z trzema silnikami benzynowymi i trzema poziomami wyposażenia. Już w najniższej wersji dostępna jest półautomatyczna klimatyzacja i przednie poduszki powietrzne, w najbogatszej przewidziano montaż bocznych poduszek powietrznych, tempomatu czy czujnika deszczu. Oczywiście, takie dodatki jak ABS czy ESP są standardem.

Obecnie w Polsce najtańszy 3-drzwiowy Colt kosztuje nieco ponad 32 000 zł.

Wymiary
Długość auta 4124.00 mm
Szerokość auta 1581.00 mm
Wysokość auta 1311.00 mm
Rozstaw osi 2421.00 mm
Rozstaw przednich kół 1296.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1285.00 mm
Silnik
Producent silnika Mitsubishi
Kod silnika 4G32
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Średnica cylindra 76.90 mm
Stopień sprężania 9.50:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 93 kW (126 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6800 rpm
Maksymalny moment obrotowy 142 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 5000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Brak
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość 201 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.85:1
Przełożenie przekładni głównej 4.22:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe
Tylne hamulce Bębnowe, serwo
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1970
Rodzaj nadwozia Coupe
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 4
Masa własna 981 kg
5 gwiazdek
(2 głosy)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Bardzo polecam jedyny w swoim rodzaju najtańszy w utrzymaniu Japończyk, Ceny częsci jak do skody natomiast jakość tych częsci i jakość samochodu porównywalna do niemieckich samochodów. Cenowo 3 razy tańszy od niemieckich, Podobnie szybki powalający swoimi osiągami jak na tak tanie miejskie auto, Nie znam drugiego takiego samochodu. Yariska nawet odpada bo ma 2 razy mniejszy bagaznik i mniej miejsca. Coltem jezdzę ponad 2 lata robię 20 tysięcy rocznie. Nic sie nie psuje. Po wymianie filtra na stożek i tłumików. Mam 8sekund do setki silnikiem 1.3 75km. A to tylko silnik 1.3. Co dopiero colty 1.6 ,1,8. Prowadzi się jak rajdówka, przyklejony do ziemi, A jednoczenie uniwersalny i bardzo praktyczny w sam raz na wyprowadzkę czy wakację nad morzem.

  • zgłoś nadużycie

    Zapraszamy na nasz fanpag na facebooku: https://www.facebook.com/JDMCOLT/ Wystarczy wpisać: "Colt Brzmi Dumnie"

Napisz swoją opinię »

  • Używane Mitsubishi Colt IV – awarie i problemy

    Używane Mitsubishi Colt IV – awarie i problemy

    Jeśli właśnie poszukujecie taniego, w miarę dynamicznego i niedużego auta za rozsądne pieniądze, które sami będzie mogli naprawić czy nawet trochę podrasować to Mitsubishi Colt IV idealnie sprawdzi się w tej roli.

  • Używane Mitsubishi Colt VI [awarie i problemy]

    Używane Mitsubishi Colt VI [awarie i problemy]

    Obecnie w segmencie B wybór aut jest ogromny. Klienci najczęściej zwracają uwagę na stylizację, oszczędność i niezawodność. Czy Mitsubishi Colt spełnia wszystkie te kryteria?

  • Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?

    Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?

    Mitsubishi ASX to z technicznego punktu widzenia prawdziwy dinozaur w segmencie kompaktowych crossoverów. Debiutował 7 lat temu, a ostatni facelifting niewiele zmienił. Czy jednak można go nazwać samochodem przestarzałym? A może jest jak dobre wino – im starszy, tym lepszy?

INNE AUTA TEJ MARKI