Mitsubishi Galant

2 opinie

Mitsubishi Galant VIII

Galant ósmej generacji to model średniej klasy produkowany przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi w latach 1996-2003. Samochód wytwarzano w Japonii i wenezuelskiej Barcelonie. Galanta sprzedawano pod wieloma nazwami: Galant, Legnum, Aspire, MX/MF, VRG, VRM.

Galant ósmej generacji był pierwszym z tej serii, który zaliczany jest do samochodów klasy średniej. Wszystkich poprzedników klasyfikowano jako auta klasy kompaktowej.

W tym Galancie Mitsubishi odeszło od stylistyki obłych linii nadwozia i postawiło na muskularność. Wiele osób uważa, że jest to najładniejszy Galant w historii. Auto ma wyraźny sportowy charakter z interesującymi, nietypowo ułożonymi światłami przednimi. Między innymi za odważną i ciekawą stylistykę Galant został wyróżniony nagrodą samochodu roku w Japonii w 1997 roku.

We wnętrzu Galanta zarówno pasażerowie z przodu, jak i z tyłu znajdą sporo miejsca na nogi. Pewien problem z miejscem nad głową mogą mieć wysokie osoby na tylnej kanapie. Mitsubishi włożyło sporo pracy w przygotowanie wygodnych foteli o długim siedzisku i zaprojektowanie atrakcyjnej deski rozdzielczej, która nawet dziś nie wydaje się przestarzała. Niczego nie brakuje jej pod względem jakości wykonania i nawet po wielu latach eksploatacji w środku nic nie piszczy ani nie skrzypi, nawet podczas jazdy po nierównych drogach.

Sporo egzemplarzy wyprodukowanych na rynek północnoamerykański ma skórzaną tapicerkę foteli przednich i tylnej kanapy. Mitsubishi nie oszczędzało też na wyposażeniu, zarówno w wersjach podstawowych, jak i bogatych. Dostępne są następujące elementy: ABS, ASR, ESP, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne (w opcji), klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, podgrzewane siedzenia, czujnik deszczu w przedniej szybie i czujnik zmierzchu.

Galanta produkowano z aż siedmioma silnikami, począwszy od motoru o objętości skokowej 1,8 l, a skończywszy na silniku o 3 l objętości zamkniętych w sześciu cylindrach.

Najmniejszy silnik miał bezpośredni wtrysk paliwa i moc 133 KM. Jednostka ta w ogóle nie była oferowana na rynkach europejskich i prawdopodobnie sprzedawano ją tylko w Japonii.
W Polsce i Europie najpopularniejszy jest 4-cylindrowy silnik (2,0 l) z wtryskiem pośrednim, który osiąga moc 136 KM. Z nim łączono 5-biegową, manualną skrzynię i 4-biegową skrzynię automatyczną. Pojawiał się też 2-litrowy motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa (GDi) o mocy 145 KM. Niestety, jego bolączką były wrażliwe na paliwo niskiej jakości wtryskiwacze, co często kończyło się bardzo kosztownymi naprawami. Można też spotkać auto z 2,4-litrowym R4 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy około 150 KM. Nierzadko można też znaleźć Galanta z motorem V6 o objętości skokowej 2,5 l, który ma moc 163 KM.

Poza naszym krajem Mitsubishi Galant dostępne było także z 3-litrową jednostką V6 o mocy aż 210 KM. Z tym silnikiem standardowo zestawiano 4-biegową skrzynię automatyczną. Co ciekawe, wersje przeznaczone na rynki azjatyckie często nie miały nawet systemu ABS.

Na szczycie drabiny silnikowej znajdowała się wersja VR-4, która miała silnik montowany m.in. w Lancerze Evolution. Był to 2,5-litrowy motor V6 z dwiema turbosprężarkami, dzięki którym rozwijał moc 280 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 363 Nm przy 4000 obr./min.

Do tego silnika klient wybierał albo 5-biegową, manualną skrzynię, albo 5-biegową skrzynię półautomatyczną. Wszystkie wozy miały napęd na cztery koła, a niektóre z nich były nawet wyposażone w aktywny sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy YAC. Galanty VR-4 rozpędzały się do prędkości 240 km/h. Niestety, wozy te sprzedawane były tylko w Japonii i Wielkiej Brytanii.

W Galantach montowano również silniki wysokoprężne o niewielkiej mocy, wynoszącej zaledwie 90 KM.
Mitsubishi sprzedawało też Galanta z nadwoziem kombi, który na wielu rynkach nosił nazwę nie Galant, ale Legnum. Legnum oferowano ze wszystkimi silnikami, z jakimi dostępny był Galant sedan.
Łącznie japońska firma wyprodukowała prawie 219 tys. egzemplarzy, z czego większość (124,5 tys. sztuk) to wersje kombi.

W 2004 roku zakończono produkcję Galanta VIII generacji, a dwa lata później pojawiło się nowe, zupełnie inne auto o nazwie Galant, przeznaczone głównie na rynek amerykański.

Wymiary
Długość auta 4431.00 mm
Szerokość auta 1671.00 mm
Wysokość auta 1330.00 mm
Rozstaw osi 2511.00 mm
Rozstaw przednich kół 1371.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1360.00 mm
Prześwit 160.00 mm
Średnica zawracania 11.00 m
Silnik
Producent silnika Mitsubishi
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Średnica cylindra 76.90 mm
Stopień sprężania 8.50:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 65 kW (88 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 133 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Główne łożyska 5
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość 156 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.85:1
Przełożenie przekładni głównej 4.22:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe
Tylne hamulce Bębnowe
Przekładnia kierownicza Przekładnia śrubowo-kulkowa, wspomagana
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1979
Rodzaj nadwozia Coupe
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1034 kg
5 gwiazdek
(0 głosów)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(2 głosy)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    "Na szczycie drabiny silnikowej znajdowała się wersja VR-4, która miała silnik montowany m.in. w Lancerze Evolution. Był to 2,5-litrowy motor V6 z dwiema turbosprężarkami, dzięki którym rozwijał moc 280 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 363 Nm przy 4000 obr./min."

    W Evo chyba były montowane tylko R4 2.0.
    Skąd takie info?

  • zgłoś nadużycie

    VR4 w EVO? Co za bzdury.. Napęd na tylną oś? Nooo.. chciałbym.. Ja wiem, że dziś jest 8 marca, dzień kobiet ale to jeszcze nie powód aby robić prima a prilisowe żarty.

Napisz swoją opinię »

  • Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Samochód ten, choć technicznie wyprzedza swoje i nawet obecne czasy, nie był specjalnie doceniony na europejskim rynku. Jest to jeden z niewielu kultowych, sportowych japończyków, z którego kupnem nie ma dużego problemu, a ceny są stosunkowo przystępne. To także najmocniejsze auto w swojej japońskiej klasie, które jeszcze nie stało...

  • Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?

    Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?

    Mitsubishi ASX to z technicznego punktu widzenia prawdziwy dinozaur w segmencie kompaktowych crossoverów. Debiutował 7 lat temu, a ostatni facelifting niewiele zmienił. Czy jednak można go nazwać samochodem przestarzałym? A może jest jak dobre wino – im starszy, tym lepszy?

  • Pojedynek Mitsubishi L200 z Fordem Rangerem: jak Dawid z Goliatem

    Pojedynek Mitsubishi L200 z Fordem Rangerem: jak Dawid z Goliatem

    Gdy postawić obok siebie nowego Forda Rangera i Mitsubishi L200, wyglądają jak Goliat i Dawid. Teoretycznie wydawać by się mogło, że Mitsubishi nie ma większych szans z potężnym Fordem, wyposażonym w pięciocylindrowy silnik o mocy 200 KM. Jednak w biblijnej historii pozory myliły. Czy i ten pojedynek wygra mniejszy i słabszy wojownik?

INNE AUTA TEJ MARKI