Mitsubishi i-MiEV

0 opinii

Mitsubishi i-MiEV

i-MiEV to mały model elektrycznego samochodu produkowany od 2009 roku przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi. Auto jest bliźniakiem iOna (małego modelu produkowanego pod marką Peugeot) oraz C-Zero (wytwarzanego pod marką Citroën przez koncern PSA).

Nadwozie o nietypowym jajowatym kształcie ma pięcioro drzwi i ogólnie przypomina inne małe samochody. W aucie mierzącym 3,5 m długość wygospodarowano sporo miejsca dla wszystkich pasażerów. Udało się to m.in. dzięki dość dużemu rozstawowi osi o wartości 2,5 m. Mimo że w samochodzie siedzi się dość wysoko, a pozycja przypomina nieco siedzenie na stołku, jest wygodna. Dzięki wysoko umieszczonym siedzeniom nie brakuje miejsca na nogi dla pasażerów na tylnych fotelach. Dobrym pomysłem było zarejestrowanie przez Mitsubishi tego samochodu jako 4-miejscowego.

Nieco gorzej jest z liczącym 235 l bagażnikiem, jednak można jakoś przeboleć jego wielkość (nie jest zresztą najmniejszy w klasie), tym bardziej że po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa powiększa się do 860 l.

Deska rozdzielcza, mimo że nie można jej odmówić nowoczesności, jest prosta, można nawet powiedzieć, że uboga. Spasowanie elementów we wnętrzu jest dobre, ale nie powala na kolana. Również pod względem wyposażenia auto absolutnie nie przoduje w klasie, ale można mu to wybaczyć. Mitsubishi zaoferowało klientom jako standard system klimatyzacji.

Japoński producent poświęcił sporo czasu na opracowanie bezpiecznej konstrukcji samochodu. Dzięki temu auto uzyskało cztery gwiazdki podczas testu zderzeniowego Euro NCAP. Nie to jest jednak najważniejsze w i-MiEV.

Najistotniejszy jest niekonwencjonalny układ napędowy. Źródłem energii są litowo-jonowe akumulatory umieszczone w tylnej części pojazdu. Składają się one z 88 wysokowydajnych ogniw, które połączono szeregowo.

Energię na moc przetwarza niewielki elektryczny silnik, który może wygenerować do 64 KM mocy i 180 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Szczytowa wartość momentu obrotowego jest dostępna w zasadzie od zerowych obrotów.

Dzięki takiej mocy silnika i pojemności akumulatorów Mitsubishi może osiągnąć prędkość maksymalną wynoszącą 130 km/h i maksymalny zasięg 160 km. Dla samochodu, który jest docelowo miejski, są to parametry w zupełności wystarczające.

Podczas jazdy kierowca ma do dyspozycji jeden z trzech trybów pracy. Pierwszy z nich zapewnia maksymalną przyjemność z jazdy, drugi – maksymalnie ekonomiczne poruszanie się, a trzeci możliwie jak największy odzysk energii. Podczas hamowania silnik zmienia się w prądnicę ładującą akumulatory.
Nad prawidłowym działaniem samochodu stale czuwa system MiEV OS monitorujący poziom naładowania akumulatorów, poziom zużycia energii oraz inne ważne parametry podczas jazdy Mitsubishi.

Dla zwiększenia oszczędności auto wyposażono w przednie reflektory i tylne świata zbudowane z diod elektroluminescencyjnych.

Po rozładowaniu akumulatorów można je ładować za pomocą gniazdek o trzech różnych napięciach. Przy napięciu wynoszącym 110 V czas ładowania wynosi 14 godzin, przy napięciu 220 V (a więc tym dostępnym w polskich gniazdkach) baterie ładuje się o połowę krócej.

Trzecim sposobem jest podłączenie i-MiEV-a do gniazda z prądem trójfazowym. W tym przypadku akumulator osiągnie stan nasycenia po 30 min. Mitsubishi nie informuje, po ilu szybkich ładowaniach akumulatory stracą swoją pojemność.

Jak wyliczył japoński producent, pokonanie 100 km małym, elektrycznym autem Mitsubishi kosztuje około 6-8 zł. To niewiele w porównaniu ze średnio 50 zł, które trzeba wydać na paliwo zużywającego 9 l/100 km benzyny auta kompaktowego jeżdżącego w mieście. Problem w tym, że i-MiEV kosztuje w Polsce aż 160 tys. zł (stan na połowę października 2011), i to w promocji. Nie jest to cena absolutnie atrakcyjna, dlatego nie należy się spodziewać, że samochody takie jak Peugeot iOn, Citroën C-Zero czy Mitsubishi i-MiEV zaleją wkrótce polski rynek.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.24
Długość auta 3515.00 mm
Szerokość auta 1506.00 mm
Wysokość auta 1515.00 mm
Rozstaw osi 2560.00 mm
Rozstaw przednich kół 1300.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1281.00 mm
Silnik
Producent silnika Mitsubishi
Umiejscowienie silnika Centralnie
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.0 l
Średnica cylindra 80.50 mm
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 50 kW (68 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 93 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3500 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Emisja CO2 89 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Przednie zawieszenie Sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe
Tylne hamulce Bębnowe
Przednie opony 145/65 R 15
Tylne opony 175/55 R 15
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2003
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 790 kg
Rozkład mas (przód/tył) 43.00% / 57.00%
  • Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?

    Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC: przestarzały czy dojrzały?

    Mitsubishi ASX to z technicznego punktu widzenia prawdziwy dinozaur w segmencie kompaktowych crossoverów. Debiutował 7 lat temu, a ostatni facelifting niewiele zmienił. Czy jednak można go nazwać samochodem przestarzałym? A może jest jak dobre wino – im starszy, tym lepszy?

  • Pojedynek Mitsubishi L200 z Fordem Rangerem: jak Dawid z Goliatem

    Pojedynek Mitsubishi L200 z Fordem Rangerem: jak Dawid z Goliatem

    Gdy postawić obok siebie nowego Forda Rangera i Mitsubishi L200, wyglądają jak Goliat i Dawid. Teoretycznie wydawać by się mogło, że Mitsubishi nie ma większych szans z potężnym Fordem, wyposażonym w pięciocylindrowy silnik o mocy 200 KM. Jednak w biblijnej historii pozory myliły. Czy i ten pojedynek wygra mniejszy i słabszy wojownik?

  • Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Samochód ten, choć technicznie wyprzedza swoje i nawet obecne czasy, nie był specjalnie doceniony na europejskim rynku. Jest to jeden z niewielu kultowych, sportowych japończyków, z którego kupnem nie ma dużego problemu, a ceny są stosunkowo przystępne. To także najmocniejsze auto w swojej japońskiej klasie, które jeszcze nie stało...

INNE AUTA TEJ MARKI