Mitsubishi Lancer

1 opinia

Mitsubishi Lance VI

Lancer (VI) to samochód produkowany przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi w latach 1991-1995.

Lancer 6. generacji zadebiutował na samochodowym salonie w Genewie w 1991 roku. W Europie auto sprzedawano w latach 1992-1996. W Japonii Lancer nazywał się Mirage. Od 1993 roku auto produkowano także w Malezji i sprzedawano pod marką Proton (Proton Wira).

Ten kompaktowy samochód sprzedawany był z nadwoziami sedan, kombi i coupé. Sedan i kombi dostępne były w Polsce, a coupé oferowano przede wszystkim na rynku australijskim.

Nowoczesne jak na tamte czasy obłe nadwozie miało 4,3 m długości i mieściło w swoim wnętrzu 5 osób. Kabina została zaprojektowana tak, żeby w miarę wygodnie podróżowały w niej cztery osoby. Jazdę w komplecie należało traktować jako ostateczność. Bolączkami wnętrza Lancera 5. generacji były zbyt mała ilość miejsca nad głową dla osób wysokich oraz zbyt krótkie siedziska foteli. Za to nie można narzekać na komfort siedzeń ani na dobrze zestrojone zawieszenie.

Z przodu znajdowały się kolumny MacPhersona, a z tylu zastosowano układ wielowahaczowy, dzięki czemu Lancer prowadził się pewnie i neutralnie.

Mocną stroną tego samochodu jest nadwozie odporne na korozję. Nawet blisko 20-letnie egzemplarze, o które dbali właściciele, potrafią się odwdzięczyć niewielką liczbą ognisk rdzy.

Pod maską Lancera montowano wiele różnych silników. Najmniejszy z nich, dostępny także w Polsce, miał objętość skokową 1,3 l i moc zaledwie 75 KM. To jednak wystarczyło, żeby autem poruszać się dość sprawnie, nie zużywając przy tym dużych ilości paliwa.

Większy był silnik 4G15 o objętości 1,5 l, rozwijający moc 92 KM. Jednostkę tę sprzedawano od roku 1993. Podobną objętość skokową miał motor 4G91, ale jego moc wynosiła już 114 KM. Żaden z tych silników nie był oferowany w naszym kraju.

Za to w sprzedaży była 1,6-litrowa jednostka napędowa z ośmioma zaworami, która osiągała moc 90 KM. Ten sam silnik z 16 zaworami, oznaczony kodem 4G92, wzmocniony był do 113 KM. W Polsce można było również nabyć Lancera 4WD wyposażonego w motor 4G92. W tym przypadku silnik również miał moc 113 KM.

Ostatnim motorem przygotowanym na Polski rynek był diesel 4D68. Dwulitrowe serce Lancera nie miało doładowania, więc nikogo nie zdziwi moc wynosząca ledwie 68 KM.

Poza Polską oferowano też inne jednostki napędowe. Można było kupić Lancera z motorem 4G92 oraz 4G92 MIVEC. Pierwszy z nich rozwijał moc 147 KM i maksymalny moment obrotowy 149 Nm, a drugi aż 174 KM mocy i 167 Nm momentu obrotowego.

W latach 1992-1994 na rynku japońskim sprzedawany był Mirage (Lancer) z 1,6-litrowym motorem 6A10, który miał sześć cylindrów w układzie widlastym i moc 140 KM (moment obrotowy – 147 Nm). Również w Europie można było natrafić na tę jednostkę w latach 1992-1998. Przez pewien czas 6A10 montowano w Lancerze 7. generacji.

Jeszcze większą objętością cechował się motor 4G93, dostępny z układem rozrządu wyposażonym zarówno w jeden, jak i dwa wałki rozrządu, a nawet turbosprężarkę. Początkowo najsłabsza odmiana generowała 120 KM mocy, ale w 1994 roku zwiększono ją do 140 KM. W wersji z turbodoładowaniem silnik rozwijał 192 KM, a w wyniku kolejnych modyfikacji jego moc rosła do 205 KM (w 1994 roku) i 215 KM (w 1995 roku).

Nadwozia kombi i coupé pojawiły się w 1992 roku. Kombi oferowało całkiem sporą przestrzeń bagażową, jednak na polskim rynku ta wersja nadwoziowa nie zrobiła furory ze względu na bardzo silną niemiecką konkurencję. Coupé sprzedawano tylko w Australii.

Najmocniejszą i budzącą największą sensację była wersja Evolution, oparta na sedanie. Na bazie Mitsubishi Lancera VI generacji powstały trzy kolejne ewolucje sportowej odmiany.

Pierwsza z nich pojawiła się w 1992 roku i została wyprodukowana w liczbie 5000 egzemplarzy jako seryjna baza do przyszłego samochodu rajdowego. Lancera Evolution wyposażono w układ napędowy na wszystkie koła z modelu Galant VR-4. Moc zapewniał 2-litrowy silnik 4G63. Względem montowanej w Galancie jednostki przeszedł on pewne modyfikacje, które podniosły jego moc do 250 KM. Pierwsza wersja Evolution osiągała prędkość 180 km/h.

Rok później japoński producent wypuścił Evolution II, w którym inżynierowie skupili się przede wszystkim na poprawieniu własności jezdnych, zmieniając ustawienia zawieszenia oraz wymieniając koła. Zwiększono też moc silnika do 260 KM.

Ostatnia, trzecia ewolucja Lancera opartego na 6. generacji trafiła na rynek w 1995 roku. Projektanci poprawili chłodzenie i zwiększyli moc silnika, zmieniając turbosprężarkę. Jednostka napędowa osiągała już moc 270 KM. Sporo czasu poświęcono też poprawkom w aerodynamice auta.

W 1996 Lancera VI zastąpiło nowe auto.

Mitsubishi Lancer VII

Lancer (VII) to samochód klasy średniej produkowany od 1995 do dziś przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi.

Lancer 7. generacji w Europie oferowany był w latach 1995-2000. W Australii auto sprzedawano w latach 1996-2004, na Filipinach w latach 1996-2002, w Indonezji w latach 1997-2002, w Wenezueli w latach 1996-2004 (od 2004 jako Signo), a w Indiach samochód jest sprzedawany od 1997 roku do dziś.

W przeciwieństwie do Lancera VI nowy samochód sprzedawany był tylko z nadwoziem typu sedan. W porównaniu z poprzednikiem nowy Lancer ma nadwozie o ostrzejszych, bardziej dynamicznych i wyrazistych kształtach.

Auto stało się minimalnie krótsze, ale w jego wnętrzu udało się projektantom wygospodarować nieco więcej miejsca dla pasażerów. Zyskali przede wszystkim ci, którzy zasiadali na tylnej kanapie, bo zrobiło się więcej miejsca na ich nogi. Nowy Lancer został zaprojektowany pod kątem europejskich klientów, więc powiększono rozmiary zarówno przednich foteli, jak i tylnej kanapy. Siedzenia stały się też twardsze, co pozwoliło zwiększyć komfort podróży.

Wielki atut Lancera to niezawodność. Szczególnie odporne na uszkodzenia było zawieszenie i silniki. Słabszą (co nie znaczy, że słabą) stroną japońskiego sedana była odporność na korozję.

Podobnie jak poprzednika nowego Lancera wytwarzano z wieloma silnikami. Tak samo jak w samochodzie szóstej generacji najmniejszą jednostką pod maską był 1,3-litrowy silnik o mocy 75 KM. Sprzedawano też wóz z jednostką napędową o objętości skokowej 1,5 l, która mogła mieć moc 93 KM lub 110 KM. Bardziej wybredne osoby mogły kupić Lancera z silnikiem 1,8 l o mocy 120 KM, a miłośnicy mocnych wrażeń powinni byli zdecydować się na wersję 1.8 GSR z jednostką o mocy aż 205 KM.

Niestety, w Polsce w palecie importera Lancer oficjalnie nie figurował. Można było za to nabyć bliźniacze Mitsubishi Carisma. Większość Lancerów VII generacji jeżdżących w Polsce pochodzi z indywidualnego importu z Niemiec (rzadko kto w czasach produkcji Lancera decydował się na składanie indywidualnego zamówienia w polskiej siedzibie Mitsubishi).

Tak samo jak w przypadku Lancera VI w handlu pojawiły się drogowe odpowiedniki rajdowych wersji, zwane Evolution.

Evolution IV w sprzedaży pojawił się w 1996 roku. Pod pokrywą znajdował się silnik o objętości skokowej 2,0 l, wzmocniony turbosprężarką typu twin scroll. Moc jednostki napędowej wynosiła 280 KM, a napęd przekazywany był oczywiście na wszystkie koła. W Evo IV pojawił się nowy system kontroli trakcji Active Yaw Control. Był to ostatni Lancer Evo, w którym prędkość maksymalną ograniczono do zaledwie 180 km/h.

W 1998 roku Mitsubishi zaprezentowało Evo V. Auto przeszło drobe korekty zewnętrzne. Zmieniono m.in. przedni zderzak oraz przednie reflektory. Inne drobne zmiany doprowadziły do minimalnego zwiększenia wagi samochodu, co jednak nie miało większego wpływu na jego osiągi. Auto nadal miało 280-konny, 2-litrowy turbodoładowany silnik. Evolution V potrzebował 4,7 s na przyspieszenie do 100 km/h i osiągał prędkość 237 km/h.

Ostatnia generacja Evo bazująca na 7. wersji Lancera została wprowadzona do produkcji w 1999 roku. Projektanci dokonali pewnych zmian w układzie chłodzenia silnika i innych elementach układu napędowego. Udało się skrócić czas przyspieszania samochodu od 0 do 100 km/h do 4,4 s, a jego prędkośc maksymalna wzrosła do 241 km/h. W Europie Lancer Evolution VII oferowany był pod nazwą Carisma GT.

W 2000 roku Mitsubishi przedstawiło kolejną, ósmą już generację Lancera, jednak do marca 2001 roku Lancer Evolution VI pozostawał nadal w produkcji.

Mitsubishi Lancer VIII

Lancer (VIII) to samochód klasy średniej produkowany w latach 2000-2008 przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi. Auto było lub jest nadal produkowane w Japonii, Chinach, Indiach, Wenezueli, Tajlandii, na Tajwanie i na Filipinach.

Choć Lancer 8. generacji zadebiutował już w 2000 roku na rynku japońskim, gdzie sprzedawany był zwykle pod nazwą Lancer Cedia, w Europie zadebiutował dopiero trzy lata później na niemieckim salonie samochodowym Frankfurt Motor Show. Na niektórych rynkach europejskich Lancer VIII generacji nie pojawił się w ogóle. Wynikało to z tego, że auto było zbliżone rozmiarami i cenowo do modelu Carisma.

W większości krajów Europy, w których oferowano Lancera, w tym w Polsce, auto dostępne było z nadwoziem sedan i kombi.

Wygląd zewnętrzny zdecydowanie złagodniał w stosunku do swoich poprzedników. Co więcej, samochód przestał się w jakikolwiek sposób wyróżniać z tłumu innych aut, co było zawsze atutem Lancera. Najciekawszy element karoserii to przednie światła zachodzące nieco na maskę.

We wnętrzu wozu było nieco więcej miejsca niż w poprzedniku, co mogli odczuć przede wszystkim pasażerowie tylnej kanapy. Ponieważ dla Japończyków ważnymi rynkami zbytu były Europa i Stany Zjednoczone, wnętrze dostosowano do potrzeb klientów tych kontynentów.

W związku z tym powiększono po raz kolejny fotele tak, żeby nawet rosłe osoby nie odczuwały dyskomfortu. Lancer wyzbył się też wszystkich nietypowych rozwiązań we wnętrzu i stał się przeciętnym samochodem ze smutną deską rozdzielczą.

Ponieważ Lancer VIII powstał na bazie Carismy, wiele elementów z tamtego samochodu przeniesiono do Lancera. Były to m.in. płyta podłogowa, zawieszenie i część silników ze skrzyniami biegów.
Aby dostosować auto do najnowszych norm bezpieczeństwa, cały czas je unowocześniano, choć oczywiście nie było tego widać na zewnątrz. W testach bezpieczeństwa przeprowadzonych przez amerykańską National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) początkowo auto uzyskiwało po 4 gwiazdki dla kierowcy i pasażera przedniego fotela, jednak po modernizacjach (szczególnie głównej pod koniec 2004 roku) Lancer osiągnął po 5 gwiazdek w obu kategoriach.

W 2004 roku Lancer przeszedł poważną modyfikację, w ramach której zmieniono jego przód, wnętrze oraz zwiększono ochronę pasażerów samochodu w razie wypadku. Przy okazji wzbogacono wyposażenie. Standardem stał się system ABS, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a wyposażenie dodatkowe obejmowało boczne poduszki powietrzne, ESP czy choćby klimatyzację.
Podobnie jak poprzednicy nowy Lancer był oferowany z wieloma różnymi silnikami, z czego w Polsce w sprzedaży pojawiły się cztery. Najmniejszy z nich miał objętość skokową 1,3 l i moc 82 KM. Dwa kolejne to motory 1,6 l i 2,0 l o mocach odpowiednio 98 KM i 135 KM. Najmocniejszy w palecie był silnik 2,4-litrowy, rozwijający moc 162 KM.

Na bazie Lancera VIII oferowano też trzy generacje sportowej wersji Evolution. Wyglądem auto zdecydowanie różniło się od zwykłego Lancera. Zmieniono pas przedni, w którym zagościły inne, bardziej agresywne reflektory, inna była maska silnika, zderzaki i błotniki. Nie zabrakło też miejsca na sporych rozmiarów spojler na pokrywie bagażnika.

W porównaniu z poprzednikiem pokazany w 2001 roku Evolution VII był nieco cięższy, ale dzięki elektronicznym systemom równie szybki, a nawet szybszy. Wóz został wyposażony w 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 280 KM, który pozwalał rozpędzić Lancera do 253 km/h i osiągnąć prędkość 100 km/h po 4,8 s.

Dwa lata później (2003) Mitsubishi zaprezentowało Evolution VIII. Było to auto z takim samym nadwoziem jak Evo VII. Zmieniły się za to skrzynie biegów – teraz nabywca miał do wyboru 5-biegową lub 6-biegową, manualną skrzynię biegów. Pojawiły się też wersje odbiegające od standardowej 280-konnej odmiany. Była wersja słabsza o mocy 260 KM, ale też prawdziwe potwory, jak FQ400 o mocy 411 KM, który do 100 km/h przyspieszał w 3,8 s i osiągał prędkość 282 km/h.

Ostatnią ewolucją zaprojektowaną na bazie Lancera VIII było Evo IX. Zastosowano w nim 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem i systemem MiVEC. Jednostka napędowa w podstawowej wersji rozwijała nadal 280 KM, ale wyprodukowano też 10 sztuk GT400 Extreme z tym samym sercem o mocy 395 KM.
W porównaniu z poprzednikiem Evo IX przeszedł niewielkie zmiany stylistyczne.

Do wad modeli Evolution należą słabsze przednie amortyzatory, które często nie dają sobie rady z polskimi drogami, nietrwale panewki układu rozrządu i rozciągające się paski rozrządu. W wyniku nieprawidłowej eksploatacji szybszemu zużyciu podlegają sprzęgła. Nierzadkie są też awarie elektroniki sterującej aktywnymi mechanizmami różnicowymi.

Do zalet należą oczywiście ponadprzeciętne osiągi aut oraz ich uniwersalność w codziennym użytkowaniu, a także niewielka liczba sprzedanych w Polsce egzemplarzy.

W 2008 roku Lancer VIII został zastąpiony produkowanym do dziś Lancerem IX.

Mitsubishi Lancer IX

Lancer (IX) to samochód klasy średniej produkowany od 2007 roku przez wielobranżowy japoński koncern Mitsubishi.

Lancer 9. generacji stylistycznie jest oparty na modelu Concept-X, który zaprezentowano w podczas targów Tokyo Motor Show w 2005 roku. Produkcyjna odmiana w wersji sedan zadebiutowała na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2007 roku, a hatchback podczas Paris Motor Show w tym samym roku.

Inaczej niż w poprzedniej wersji Lancer IX sprzedawany jest tylko jako sedan i hatchback. Mitsubishi nie zdecydowało się na produkcję kombi.

Z zewnątrz auto stało się dużo bardziej wyraziste niż nieco mdły poprzednik. Styliści wykorzystali nowy kierunek stylistyczny firmy, nazwany Jet Figher. Nowy Lancer ma wielką osłonę chłodnicy przywodzącą na myśl niektóre modele Audi oraz charakterystyczne wąskie i długie światła przednie, co nadaje mu agresywność. Z kolei stylistyka tyłu sprawia wrażenie, że Lancer jest cięższy niż w rzeczywistości. Powodem takiego wrażenia są zbyt wąskie tylne światła.

W kabinie Lancera poczyniono kolejny postęp, zwiększając w niej miejsce z przodu i z tyłu. Elementy we wnętrzu są dobrze spasowane, więc nie ma możliwości, by coś stukało albo skrzypiało w środku podczas jazdy. Z drugiej strony Japończycy nie postarali się o lepsze materiały deski rozdzielczej, które są twarde i sprawiają wrażenie tanich.

Fotele są duże, miękkie i wygodne, jednak podczas dynamiczniejszej jazdy brakuje w nich trzymania bocznego. W porównaniu z poprzednikiem odrobinę powiększyła się przestrzeń bagażowa, która w sedanie wynosi 400 l, a w hatchbacku 344 l.

Zawieszenie samochodu zestrojono tak, żeby zapewniało jak największy komfort, więc odradza się, żeby właściciel starał się wykorzystywać potencjał samochodu w szybkiej jeździe. Przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów samochód ma tendencję do przechylania się na boki.

Lancer produkowany jest z siedmioma silnikami, spośród których dwie jednostki to diesle. Zrezygnowano z motoru o objętości skokowej 1,3 l i obecnie najmniejszy silnik ma 1,6 l i osiąga moc 117 KM. Motor nie należy do najdynamiczniejszych, ale trzeba przyznać, że wystarcza do codziennej eksploatacji.

Bardziej wymagające osoby powinny zdecydować się na silnik 1,8-litrowy o mocy 143 KM i maksymalnym momencie obrotowym 178 Nm. Ten silnik można łączyć zarówno z 5-biegową przekładnią sterowaną manualnie, jak i ze zautomatyzowaną skrzynią bezstopniową.

Klienci potrzebujący oszczędnego samochodu mogą wybrać wersję z silnikiem o zapłonie samoczynnym o mocy 150 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm, a osoby o sportowym zacięciu – odmianę Ralliart z 2-litrową jednostką napędową o mocy 240 KM. Wersja Ralliart dostępna jest zarówno z nadwoziem sedan, jak i hatchback.

Poza polskim rynkiem sprzedawany jest też Lancer z 2,4-litrowym silnikiem o mocy 170 KM. To jednostka 4B12, która znajduje się też pod maską Peugeota 4007 i Citroëna C-Crossover.
Najmocniejszym modelem z całej gamy Lancerów jest Evolution X (na niektórych rynkach sprzedawane jako Evolution). Auto zadebiutowało pod koniec 2007 roku.

Pod jego maską montowany jest silnik o mocy 295 KM w wersji RS oraz o mocy 350 KM w odmianie GT – są to wersje dostępne w Polsce. Na rynku brytyjskim sprzedawany jest ekstremalny FQ-400 również z 2-litrową jednostką napędową, ale o mocy 410 KM.

Auto ma 5-biegową lub 6-biegową, manualną skrzynię biegów i, rzecz jasna, napęd na wszystkie koła. Podobnie jak w poprzednikach w Lancerze Evolution zastosowano aktywne mechanizmy różnicowe sterowane komputerowo.

Lancer Evolution jest jednym z najpopularniejszych japońskich sportowych samochodów na Wyspach Brytyjskich.

Wymiary
Długość auta 3989.00 mm
Szerokość auta 1529.00 mm
Wysokość auta 1360.00 mm
Rozstaw osi 2339.00 mm
Rozstaw przednich kół 1281.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1251.00 mm
Prześwit 165.00 mm
Średnica zawracania 9.60 m
Silnik
Producent silnika Mitsubishi
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Średnica cylindra 76.90 mm
Stopień sprężania 8.50:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 64 kW (87 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 133 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Główne łożyska 5
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.85:1
Przełożenie przekładni głównej 3.91:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe
Tylne hamulce Bębnowe
Przekładnia kierownicza Przekładnia śrubowo-kulkowa, wspomagana
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1979
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 895 kg
5 gwiazdek
(1 głos)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    to już drugie takie samo auto.rewelacja silnik prowadzenie .na tamte lata to chyba najlepszy sedan na świecie.polecam wersje 1.6/16v maks .9 litrów benzyny min 5litrów.za to 113 kucyków pod maska daje super wrazenia v/max 220 autostrada.

Napisz swoją opinię »

  • Najbardziej niezawodne samochody wg Reliabity Index

    Najbardziej niezawodne samochody wg Reliabity Index

    Brytyjska firma Warranty Direct oferuje usługę przedłużonej gwarancji na samochody i na podstawie zgłoszeń swoich klientów tworzy ranking awaryjności. Opiera się on o indeks niezawodności (im niższy tym lepiej), który uwzględnia nie tylko liczbę awarii, ale też koszt ich naprawy czy czas, jaki samochód musi spędzić w serwisie....

  • Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Samochód ten, choć technicznie wyprzedza swoje i nawet obecne czasy, nie był specjalnie doceniony na europejskim rynku. Jest to jeden z niewielu kultowych, sportowych japończyków, z którego kupnem nie ma dużego problemu, a ceny są stosunkowo przystępne. To także najmocniejsze auto w swojej japońskiej klasie, które jeszcze nie stało...

  • DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    Zdecydowana większość zmotoryzowanych może sobie pozwolić jedynie na zakup samochodu używanego. Dla nich niezwykle ważne jest to, jak dany model znosi upływ czasu. Oto samochody, które po przejechaniu do150 tys. km w badaniach DEKR-y wypadły najlepiej.

INNE AUTA TEJ MARKI