BMW serii 1

3 opinie

BMW serii 1 (E81, E82, E87, E88)


BMW serii 1, fabrycznie noszące oznaczenia E81, E82, E87 oraz E88, w zależności od lat produkcji oraz wersji nadwoziowej, zostało stworzone z myślą o młodych klientach marki oraz niewielkich rodzinach, które zadowoli kompakt o długości 4227 mm, szerokości 1751 mm i wysokości 1430 mm.

Auto zostało zaprezentowane latem 2004 roku jako trzydrzwiowy hatchback. Większość rozwiązań konstrukcyjnych przejęło z większego modelu - serii 3, generacji E90. Na tle konkurencji wyróżnia się tym, że było jedynym seryjnie produkowanym wozem kompaktowym tych rozmiarów z podłużnie umieszczonym silnikiem i napędzaną osią tylną.

Stylistyka nadwozia najmniejszego BMW nawiązuje do trójki. Łagodne, ale zdecydowane kreski projektantów są elementem charakterystycznym samochodu z Monachium. Wnętrze niewielkiego kompaktu to klasyczny wzór ergonomii. Zero przepychu, wszystkie przyrządy uporządkowane oraz czytelne. Podstawowe egzemplarze BMW serii 1 nie miały zbyt bogatego wyposażenia.

Manualna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, wspomaganie kierownicy oraz ABS z kontrolą trakcji to w zasadzie główne udogodnienia dla pasażerów. Za odpowiednio większe pieniądze niemiecki kompakt mógł zostać oczywiście doposażony we wszystko, co znał wówczas rynek samochodów osobowych - od skórzanej tapicerki, dwustrefowej automatycznej klimatyzacji czy rozbudowanego systemu nawigacyjnego, po szklany dach czy funkcję masażu i ogrzewania elektrycznych foteli.

Gama silnikowa oferowana klientom BMW była olbrzymia. Przez 8 lat produkcji pod maską jedynki mógł się znaleźć jeden z 12 silników benzynowych oraz 6 wysokoprężnych. Jednostki napędzane ropą naftową rozwijały moc od 114 KM w wersji 116d, przez 120 KM i 141 KM w 118d, 160 KM i 170 KM w 120d, kończąc na 200 KM w BMW 123d. Przekrój jednostek benzynowych był jeszcze większy. Ofertę otwierał model 116i generujący 114 KM, a po liftingu 120 KM. 118i rozwijał 127 KM (później 141 KM), 120i 150 KM (po modernizacjach 170 KM), 125i z silnika o pojemności 3,0 l wytwarzał 210 KM, a 128i 230 KM.

Na tym nie kończy się paleta benzynowych jednostek oferowanych klientom chcącym zakupić serię 1. Na szczycie stały jednostki 130i (261 KM) oraz 135i (302 KM). Dla miłośników sportowych doznań w 2010 roku powstała wersja przygotowana przez wyczynowy oddział BMW M GmbH, nazwana serią 1M Coupe. Zrezygnowano z nazwy M1, aby nie kojarzyła się z legendarnym coupé produkowanym w latach 1978-1981, z którym małe i zwarte auto nie ma zbyt wiele wspólnego. Samochód zasilany był rzędowym motorem o sześciu cylindrach, generującym 340 KM oraz potężne 450 Nm, które przy chwilowym wyższym doładowaniu mogło sięgać 500 Nm.

W 2007 roku BMW serii 1 doczekało się zmiany reflektorów, zderzaków oraz wnętrza. Zmodernizowano także gamę silnikową, a światło dzienne ujrzała odmiana trzydrzwiowa. Kilka miesięcy później pojawiło się trójbryłowe nadwozie w odmianach Coupé oraz Cabrio. Pierwsza wersja mogła opuścić fabrykę jako BMW 1M Coupe, ze wspomnianym silnikiem o mocy 340 KM. Auto było mocno zabudowane szerokim bodykitem oraz licznymi wlotami powietrza, a we wnętrzu pojawiło się wiele sportowych akcentów.

Zdaniem wielu kierowców wyścigowych ten model był jednym z najlepiej prowadzących się BMW ostatnich lat dzięki wyważeniu oraz dostatecznej mocy. Do pozostałych wersji serii 1 producent przewidział pakiet Performance, obejmujący przeprogramowanie komputera sterującego pracą silnika, dokładki do zderzaków i progów, nowe wzory felg, sportowe zawieszenie czy indywidualny wystrój wnętrza z wyczynowymi fotelami.

2011 rok przyniósł kolejne modyfikacje stylistyczne, tym razem przeznaczone wyłącznie dla dwudrzwiowych wersji. W tym samym roku zakończono produkcję hatchbacka o pięciorgu drzwiach na rzecz nowej generacji BMW serii 1, którego serię nazwano F20. Wkrótce przyjdzie czas na zastąpienie także trzydrzwiowego auta oraz odmian Coupé i Cabrio.

BMW serii 1 (F20)


BMW serii 1 o oznaczeniu kodowym F20 w 2011 roku zastąpiło produkowane od 8 lat E87. Co ciekawe, samochód zajął miejsce wyłącznie pięciodrzwiowej wersji dotychczasowej jedynki, a pozostałe odmiany nadwoziowe prawdopodobnie dopiero wkrótce doczekają się zmian.

Stylistyka BMW serii 1 F20 zdecydowanie wydoroślała w porównaniu z poprzednikiem. Przód nabrał charakteru i teraz jeszcze bardziej nawiązuje do większych modeli, szczególnie do BMW 5 GT. Bryła samochodu oraz sam profil w zasadzie się nie zmieniły. Tylna część nadwozia zyskała nieco więcej ostrych linii, dodatkową listwę ochronną na zderzaku i charakterystyczne światła wykonane w technologii LED. Auto zdecydowanie urosło dzięki rozstawowi osi powiększonemu do 2690 mm: F20 mierzy 4324 mm długości, 1765 mm szerokości oraz 1421 mm wysokości. Pozwoliło to wygospodarować więcej miejsca na nogi pasażerów obu rzędów foteli oraz powiększyć bagażnik do 360 l. Po złożeniu tylnych oparć może on mieć 1150 l pojemności.

Klienci mają do wyboru 8 turbodoładowanych silników. Benzynowe jednostki to 116i o mocy 136 KM, 118i generujące 170 KM oraz 125i, które oferuje bardzo zrywne 218 KM. Gromadzie diesli przewodzi podstawowy 116d, który rozwija 116 KM i zadowala się przyzwoitą ilością 4,3 l oleju napędowego na 100 km. Są też odmiany 118d (143 KM), 120d (184 KM) oraz żwawy 125d (218 KM), który pozwala rozpędzić ważące około 1400 kg auto do 100 km/h w 6,5 s.

Kilka wersji silnikowych może być wspomagane inteligentną technologią EfficientDynamics, która istotnie zmniejsza zużycie paliwa i jednocześnie dba o poprawę osiągów samochodu. W przypadku każdej jednostki napędowej moc przenoszona jest na tylną oś za pomocą 6-biegowej manualnej skrzyni lub 8-stopniowego automatu Steptronic.

Samochód występuje w dwóch liniach stylistycznych: BMW Sport Line oraz BMW Urban Line. Pierwsza ma wiele detali świadczących o sportowych aspiracjach, a druga systemy służące wygodzie jazdy. Wnętrze BMW serii 1 F20 wykonano z bardzo dobrych materiałów, które dzięki świetnemu spasowaniu pozwalają pasażerom poczuć się jak we wnętrzu dużo droższych modeli. Czytelność oraz ergonomia stoją na najwyższym poziomie, a rewelacyjnie wyciszona kabina oraz wygodne fotele zachęcają kierowcę do szybszej jazdy.

Standardowe wyposażenie stoi na przyzwoitym poziomie. Auto ma pełną elektrykę, dobry system nagłośnienia, komputer pokładowy, komplet podstawowych systemów bezpieczeństwa jazdy, system start&stop oszczędzający paliwo w mieście czy klimatyzację. Samochód opcjonalnie może być wyposażony w otwierany dach, nawigację satelitarną, dwustrefową automatyczną klimatyzację czy chociażby skórzaną tapicerkę. Trudno wymienić choćby połowę opcji dostępnych jako dodatki do F20.

Auto do tej pory konkurowało z takimi modelami, jak Audi A3, Lancia Delta, Volvo C30 czy Lexus CT 200h. Wkrótce do oferty niemieckiego producenta ma dołączyć trzydrzwiowa odmiana nowej generacji BMW serii 1, jak również modele Coupe, Cabriolet, Gran Turismo czy przednionapędowy, świeży crossover.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.31
Długość auta 4226.00 mm
Szerokość auta 1752.00 mm
Wysokość auta 1431.00 mm
Rozstaw osi 2661.00 mm
Rozstaw przednich kół 1485.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1496.00 mm
Silnik
Producent silnika BMW
Rodzaj paliwa/zasilania Elektroniczny wtrysk paliwa (EFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.0 l
Średnica cylindra 84.00 mm
Stopień sprężania 10.50:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 94 kW (128 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5750 rpm
Maksymalny moment obrotowy 179 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3250 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 9.40 s
Maksymalna prędkość 208 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 10.07 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 5.67 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7.25 l
Emisja CO2 176 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 1.00:1
Przełożenie przekładni głównej 4.23:1
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 284.00 mm
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Średnica tylnych hamulców 280.00 mm
Przednie koła 6.5J x 16
Przednie opony 195/55 R 16
Tylne koła 6.5J x 16
Tylne opony 195/55 R 16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2004
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1304 kg
5 gwiazdek
(2 głosy)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(1 głos)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Pierwsza generacja była bardzo fajna, ta nowa niestety mimo tego, że fajnie się prowadzi (jedyny hatchback rwd w segmencie) to wygląda paskudnie i jest średnio wykonana w środku...

  • zgłoś nadużycie

    Rewelacyjne prowadzenie, wysoka bezawaryjność na tle konkurencji - o ile w ogóle można mówić o konkurencji

  • zgłoś nadużycie

    Nowa w wersji Hathback rzeczywiście jest paskudna ale 1M jest piękna i do tego jak na takie małe auto przerażająca. Pobiła Porsche Cayman i Lotusa Evorę w wyścigu na prostej. Wszystko to zobaczycie wpisując w YouTube: Top Gear BMW 1M.

Napisz swoją opinię »

  • Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999]

    Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999]

    Luksusowy, sportowy, technicznie najbardziej zaawansowany – tak przedstawiano BMW Serii 8, które zadebiutowało w 1989 roku i nie znalazło wielu klientów. Sam projekt kosztował grubo ponad miliard ówczesnych marek niemieckich i choć wizerunkowo był wielkim sukcesem, to ekonomicznie już raczej nie. Dziś to jeden z najbardziej cenionych...

  • Duże silniki w dużych autach: benzyna czy diesel? [cz. 3]

    Duże silniki w dużych autach: benzyna czy diesel? [cz. 3]

    Dziś ostatnia część cyklu porównań silników benzynowych i wysokoprężnych o tej samej pojemności w tym samym modelu. Po raz czwarty odpowiadamy na pytanie: co wybrać - benzynę czy diesla?

  • Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003]

    Kupujemy klasyka: BMW M5 E39 [1999-2003]

    Przełom XX i XXI wieku jest przez wielu uważany za okres w motoryzacji, w którym powstawały ostatnie, naprawdę porządne samochody. Z pewnością potwierdzą to miłośnicy wielu marek i spokojnie można powiedzieć to o sportowych limuzynach. Dobrym przykładem jest BMW M5 E39 – takiego samochodu już nie będzie. A co najważniejsze,...

INNE AUTA TEJ MARKI