Renault 25

2 opinie

Renault 25


Opracowanie i wprowadzenie do produkcji modelu Renault 25 było dla marki prawdziwym przełomem technologicznym. 25 to flagowy model Renault, produkowany w latach 1984-1992. Samochód był następcą Renault 30 i stanowił kamień milowy w historii tej francuskiej marki. W 1992 r. zastąpił go model Safrane. Przez 8 lat produkcji powstało 779 687 egemplarzy modelu 25.

R25, dostępny tylko jako pięciodrzwiowy liftback, chwalony był za komfort i precyzję prowadzenia, przestronne i jasne wnętrze, a także za poziom wyposażenia (szczególnie w topowej wersji – Baccara). W podstawowej wersji samochód miał wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby i lusterka oraz centralny zamek z pilotem. Opcjonalnie można było zamówić system audio Philips ze sterowaniem w kierownicy, system ABS, skórzaną tapicerkę czy wstawki z prawdziwego drewna. Ciekawostką technologiczną był komputer pokładowy z syntezatorem mowy informujący o usterkach. W zakresie stylistyki auto było klasyczne, ale tył się wyróżniał. Tam bowiem znajdowała się wygięta szyba, która nadawała mu lekkość i oryginalność.

Niedługo po premierze wersji standardowej R25 stworzono odmianę Limousine z przedłużonym o 230 mm rozstawem osi. Dłuższy R25 występował w dwóch wariantach. Standardowy oferował więcej miejsca z tyłu, jednak znajdowała się tam po prostu kanapa z krótszej wersji. Natomiast limuzyna w wersji Executive miała z tyłu dwa oddzielne fotele z elektryczną regulacją ich ustawienia. Jednym z pierwszych klientów, którzy stanęli w kolejce po Renault 25 Limousine, był prezydent Francji - François Mitterand. Jak można się domyślić, obsłużono go poza kolejką.

Biorąc pod uwagę wszystkie rynki i lata produkcji, w palecie jednostek napędowych tego auta znajdowały się takie silniki jak 2-litrowy motor benzynowy o mocach 103-136 KM. Kolejna była jednostka 2,2 l (110-123 KM). Najmocniejszy w ofercie silnik 2,7 V6, opracowany wspólnie z Peugeot i Volvo, osiągał moc 144 KM. W późniejszym okresie dostepny był jeszcze 182-konny 2,5 V6 Turbo i 2,85 V6 o mocy 160 KM. W R25 występowały także jednostki wysokoprężne. Jednostka o pojemności 2,1 l rozwijała skromną moc 65 KM. Dostępna była również jego wersja z turbosprężarką, osiągająca o 23 KM więcej. Napęd przenoszony był na przednie koła przez 5-biegową, manualną lub automatyczną skrzynią biegów.

W roku 1988 r. pojazd poddano faceliftingowi. Wprowadzono kilka zmian stylistycznych, widocznych zarówno w nadwoziu (przednie lampy, zderzaki), jak i we wnętrzu, a na liście opcji pojawiło się więcej pozycji. Zmiany objęły także silniki. Moc wolnossącego diesla wzrosła do 70 KM, a topową jednostką napędową stało się 205-konne 2,5 V6 Turbo. Wszystkie jednostki otrzymały katalizator. Poza silnikami dopracowano także zawieszenie i układ kierowniczy.

Renault 25 było bazą sprzedawanego na rynku amerykańskim Renault Premiere, który później oferowany był pod nazwą Eagle Premiere, a także Dodge Monaco. Premiere korzystał z podwozia modelu R25, a jego karoserię zaprojektował Giorgetto Giugiaro.

Oprócz typowych dla starszych aut problemów dotyczących korozji i kłopotów czysto mechanicznych w Renault 25 często występują awarie instalacji elektrycznej. Ponieważ w czasach gdy było produkowane, było to auto niezwykle zaawansowane technologicznie, należy zwrócić na to szczególną uwagę. Trzeba też zainteresować się kondycją automatycznych skrzyń biegów, ponieważ często szwankuje chłodnica oleju przekładniowego, a po jego wycieku uszkodzeniu ulega sam mechanizm zmiany biegów.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.31
Długość auta 4622.00 mm
Szerokość auta 1772.00 mm
Wysokość auta 1405.00 mm
Rozstaw osi 2724.00 mm
Rozstaw przednich kół 1497.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1475.00 mm
Silnik
Producent silnika Renault
Rodzaj paliwa/zasilania Wtrysk paliwa
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.2 l
Średnica cylindra 88.00 mm
Stopień sprężania 9.90:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 91 kW (124 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5250 rpm
Maksymalny moment obrotowy 183 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 2750 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Brak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 11.10 s
Czas na 1/4 mili 17.20 s
Maksymalna prędkość 194 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.82:1
Przełożenie przekładni głównej 3.89:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1984
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1199 kg
Rozkład mas (przód/tył) 63.00% / 37.00%
5 gwiazdek
(1 głos)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(1 głos)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Auto, które kiedyś będę miał - tak sobie obiecałem. Jeden z najpiękniejszych samochodów w historii motoryzacji. Niesamowicie wygodne fotele, w które człowiek się zapada i klasyczny styl a także unikatowość czynią z tego auta coś więcej. To jeżdżące dzieło sztuki.

  • zgłoś nadużycie

    Mi się nigdy nie podobało. Deska wyglądała jak projektowana przez Georga Lucasa, a samo auto jak pancernik w porównaniu do mniejszych kolegów z koncernu. I wiecie co? i Bardzo dobrze, bo było inne, nowatorskie i przypadło do gustu wielu klientom szukającym "czegoś innego" ale z wyższej półki.

Napisz swoją opinię »

INNE AUTA TEJ MARKI