Renault 5

0 opinii

Renault 5

Renault 5 to kamień milowy w historii motoryzacji. To auto jest też jednym z najbardziej charakterystycznych i przełomowych modeli francuskiego producenta. Również w Polsce był to samochód niezwykle popularny i do niedawna często spotykany na drogach.

Renault 5, produkowane w latach 1972-1996, było bezpośrednim następcą Renault 4. W roku 1990 oficjalnie zastąpiło je Renault Clio, z którym R5 był produkowany równolegle jeszcze kilka lat. W kilku fabrykach w Europie, USA, Wenezueli oraz irańskim Teheranie wyprodukowano łącznie około 5,5 mln sztuk Renault 5.

Pierwszą generację piątki wytwarzano do roku 1984 w wersjach 3- i 5-drzwiowej. Charakterystycznym rozwiązaniem designerskim były montowane w tylnych słupkach zintegrowane światła. Pod względem technicznym R5 bazował w dużej części na Renault 4, miał m.in. podobne zawieszenie i układ napędowy – silnik ułożony wzdłużnie i napęd na przednie koła. Pojemności silników montowanych w pierwszej generacji wahały się od 0,8 l do 1,4 l. Moce, jakie osiągały, to zakres od 36 KM do już pokaźnych jak na tak małe i lekkie auto 110 KM. Najmocniejsza wersja pozwalała przyspieszać do setki w czasie niewiele przekraczającym 9 s.

Produkowana od 1985 do 1996 roku druga generacja, choć wizualnie nawiązywała do poprzedniej, była już znacznie nowocześniejsza i bazowała na płycie podłogowej Renault 9/11. Nowością była wersja użytkowa Express, która w Wielkiej Brytanii otrzymała nazwę Extra, a w krajach niemieckojęzycznych - Rapid. W 1989 roku belgijska firma EBS zaprezentowała też kabriolet na bazie Renault 5. Wyprodukowano go w liczbie 1400 sztuk, z czego jedynie 14 miało kierownicę po prawej stronie. W drugiej wersji pojawiły się także nowe silniki, w tym wysokoprężny 1,6 l. W wersji Superfive montowano poprzecznie nową jednostkę o pojemności 1,7 l.

Jedną z najbardziej znanych i pożądanych przez kierowców wersji był produkowany w latach 1985-1991 usportowiony model GT Turbo. Doładowany sprężarką Garetta silnik 1,4 l osiągał moc 115 KM, a po modyfikacji w roku 1987 już 120 KM. Przyspieszenie 0-100 km/h oscylowało w granicach 7 s, a prędkość maksylalna dochodziła do 200 km/h. Koniec produkcji tej smakowitej wersji nastąpił w 1991 roku. Bezpośrednim następcą R5 GT Turbo było Clio 16V, do spółki z modelem Clio Williams.
Jeszcze dalej w modyfikacji modelu R5 producent poszedł w przypadku rajdowej wersji Turbo oraz odmiany Turbo 2 (wersje bazujące na pierwszej generacji modelu). Z powodów homologacyjnych R5 Turbo był także dostępny w wersji cywilnej. Napędzał go turbodoładowany, umieszczony centralnie silnik o pojemności 1397 cm³, który w podstawowej odmianie osiągał moc 160 KM. Napęd przenoszony był na koła tylnej osi, jednak w wersjach rajdowych pojawiały się samochody z napędem na cztery koła. R5 Turbo 2 wykorzystywał więcej seryjnych części niż jedynka. Zrezygnowano z wielu aluminiowych elementów na rzecz stali. Mimo tego samochód uzyskiwał osiągi na podobnym poziomie (6,6 s do 100 km/h). Dealerzy Renault oferowali także zestawy, które podnosiły moc silnika tych wersji do 180-250 KM, oraz szereg innych akcesoriów tuningowych. Łącznie wyprodukowano prawie 5000 egzemplarzy tych samochodów. Na zamówienie teamów wspieranych przez Renault Sport zbudowano także 20 egzemplarzy Renault 5 Maxi z silnikiem rozwijającym moc ponad 350 KM.

Jeżeli chodzi o awaryjność Renault 5, to ze względu na wiek zepsuć się może praktycznie wszystko, choć są to z reguły drobne usterki. Poważny problem stanowi korozja nadwozia – w zasadzie trudno spotkać model, którego by nie nadgryzła rdza. Przy ewentualnym zakupie trzeba wziąć pod uwagę także niski poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.38
Długość auta 3539.00 mm
Szerokość auta 1521.00 mm
Wysokość auta 1376.00 mm
Rozstaw osi 2440.00 mm
Rozstaw przednich kół 1292.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1267.00 mm
Prześwit 120.00 mm
Średnica zawracania 10.10 m
Silnik
Producent silnika Renault
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.4 l
Średnica cylindra 76.00 mm
Stopień sprężania 10.00:1
Układ rozrządu OHV
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 69 kW (94 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6400 rpm
Maksymalny moment obrotowy 115 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Brak
Główne łożyska 5
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 10.70 s
Czas na 1/4 mili 17.80 s
Maksymalna prędkość 172 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.86:1
Przełożenie przekładni głównej 3.88:1
Przednie zawieszenie Niezależne, drążki skrętne, wahacze poprzeczne
Przednie hamulce Tarczowe
Tylne hamulce Bębnowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 3.7
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1976
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 3
Liczba siedzeń 5
Masa własna 850 kg
  • Używany Nissan Note [2006-2013] – poradnik kupującego

    Używany Nissan Note [2006-2013] – poradnik kupującego

    Japończyk, który jest bardziej europejski niż to sugeruje marka. Choć sporo brakuje mu do ideału, to ma też swoje zalety. Niestety jego problemem jest bardzo mocna konkurencja. Czy Nissan Note to auto godne polecenia?

  • DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    Zdecydowana większość zmotoryzowanych może sobie pozwolić jedynie na zakup samochodu używanego. Dla nich niezwykle ważne jest to, jak dany model znosi upływ czasu. Oto samochody, które po przejechaniu do150 tys. km w badaniach DEKR-y wypadły najlepiej.

  • Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4

    Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4

    Na rynku pierwotnym SUV-y i crossovery biją rekordy popularności. Samochody tego typu są również rozchwytywane po kilku latach od wyjechania z salonu. Jakie modele warto kupić jako auta używane?

INNE AUTA TEJ MARKI