Renault Avantime

0 opinii

Renault Avantime

Renault Avantime wyprzedził swoje czasy i niestety przez to nie odniósł sukcesu, na jaki zasługiwał. Z tego też powodu jest to model niezwykle rzadko spotykany, ale też będący łakomym kąskiem dla potencjalnego nabywcy. Pierwszy koncept tego auta można było zobaczyć w 1999 roku w Genewie, gdzie został wystawiony na targach motoryzacyjnych pod nazwą Coupespace.

Produkcję trzydrzwiowego vana-coupé rozpoczęto w 2001 roku w zakładach firmy Matra, z którą Renault weszło w spółkę właśnie w celu stworzenia Avantime’a. Charakterystyczna sylwetka pojazdu, bazująca na trzeciej generacji modelu Espace, łączyła przestrzeń vana z cechami coupé - czterema osobnymi fotelami i brakiem słupka B. Dostęp do tylnego rzędu siedzeń ułatwiały charakterystycznie otwierane drzwi, z podwójnymi zawiasami, umożliwiającymi „łamanie” ich w dwóch miejscach. Awangardowo było także wewnątrz tego samochodu, gdzie zamontowano nietypową deskę rozdzielczą, a zegary powędrowały na jej środek. Nienaturalnie długi był też drążek zmiany biegów. Innym typowym dla Avantime’a rozwiązaniem było umieszczenie tylnych foteli wyżej, dzięki czemu pasażerowie mieli lepszy, „kinowy” widok do przodu. Mogło to przypaść do gustu szczególnie dzieciom, ponieważ nawet one mogły wówczas obserwować drogę. Kolejny smaczek to panoramiczny, przeszklony dach, który nie tylko umożliwia podziwianie gwiazd na niebie podczas podróży nocą, ale też powoduje, że w słoneczne dni we wnętrzu jest jasno i radośnie. Ten nietypowy model Renault wyróżniało także dwukolorowe nadwozie, przy czym dach był zawsze srebrny, bez względu na kolor bazowy wybrany przez klienta. Samochód był już w standardzie luksusowo wykończony i wyposażony, a także świetnie się prowadził. Pod maskę trafiał jeden z trzech silników. Paletę otwierał turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 l, wolnossący 3,0 V6 oraz turbodiesel 2,2 dCi. Moce tych silników to odpowiednio 163 KM dla dwulitrowej benzyny, 207 KM w przypadku silnika 3,0 V6 oraz 150 KM dla silnika wysokoprężnego. Najwolniejszy był diesel z czasem ponad 11 s do 100 km/h. Najszybsze Avantime’y osiągały setkę po 8,6 s. Moc z każdej z jednostek napędowych mogła być przenoszona na koła przednie za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 5-biegowej automatycznej przekładni.

Nawet po gamie silnikowej widać, że producent wcale nie nastawiał się na wysoką sprzedaż, bo nie oferował do Avantime’a słabych jednostek. Większe i mocniejsze silniki, co logiczne, podnosiły cenę samochodu, a to przekładało się na ograniczoną sprzedaż.

Niestety, nazbyt innowacyjne rozwiązania nie pomogły w jego sprzedaży. Ze względu na niewielkie zainteresowanie modelem jego produkcja została zakończona po dwóch latach, w roku 2003. W sumie powstało jedynie 8557 sztuk tego vana-coupé. To, że jest to samochód nietypowy, zawarto już w samej nazwie: „avant” z francuskiego znaczy ‘przed’, a „time” to po angielsku ‘czas’. Ten model wyprzedził swoje czasy i można by zaryzykować stwierdzenie, że gdyby powstał dziś, mógłby stać się hitem rynkowym. Kto wie, może kiedyś Renault zaryzykuje odświeżenie tego auta?

Tak jak niemal wszystkie modele Renault z tego okresu Avantime cierpiał na przeróżne awarie układu elektrycznego, począwszy od immobilizera, na elektrycznej pompie wodnej, chłodzącej turbosprężarkę w silniku 2,0 l kończąc. Jeżeli chodzi o usterki mechaniczne model ten nie wyróżnia się niczym szczególnym, jednak problemów przysparzać może nietypowe mocowanie i układ otwierania drzwi.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.34
Długość auta 4642.00 mm
Szerokość auta 1827.00 mm
Wysokość auta 1627.00 mm
Rozstaw osi 2703.00 mm
Rozstaw przednich kół 1547.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1558.00 mm
Średnica zawracania 11.70 m
Silnik
Producent silnika Renault
Kod silnika L7
Rodzaj paliwa/zasilania Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów V
Pojemność silnika ~ 2.9 l
Średnica cylindra 87.00 mm
Stopień sprężania 10.90:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 154 kW (209 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 284 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3750 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 8.60 s
Czas na 1/4 mili 16.20 s
Maksymalna prędkość 220 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 15.90 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 8.92 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 11.30 l
Emisja CO2 266 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 6
Przełożenie najwyższego biegu 0.76:1
Przełożenie przekładni głównej 3.77:1
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 305.00 mm
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Średnica tylnych hamulców 265.00 mm
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Przednie koła 7J x 16
Przednie opony 225/55 R 16
Tylne koła 7J x 16
Tylne opony 225/55 R 16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2001
Rodzaj nadwozia Coupe
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1741 kg
Rozkład mas (przód/tył) 64.60% / 35.40%
  • Nowe Renault Kadjar 1,6 dCi 130 4WD i Espace 1,6 TCe EDC 200 - test, opinia, spalanie, cena

    Nowe Renault Kadjar 1,6 dCi 130 4WD i Espace 1,6 TCe EDC 200 - test, opinia, spalanie, cena

    W zeszłym tygodniu odbyłem pierwsze jazdy testowe nowymi Renault Kadjar i Espace. Co reprezentują sobą dwa auta wpisujące się w panującą modę na crossovery?

  • Renault Avantime [awarie i problemy]

    Renault Avantime [awarie i problemy]

    W ciągu kilku ostatnich lat zapanowała moda na zakup aut, które łączą cechy samochodów kilku segmentów. W historii motoryzacji dosyć dawno były już marki, które eksperymentowały w podobny sposób, lecz często bez większych sukcesów. Jednym z rezultatów takich eksperymentów było Renault Avantime, wyjątkowe połączenie vana z...

  • Używane Renault Espace IV i Grand Espace (2002-2014) - poradnik kupującego

    Używane Renault Espace IV i Grand Espace (2002-2014) - poradnik kupującego

    Choć często samochody francuskie, zwłaszcza Renault tracą dużo na wartości i krąży wokół nich opinia nieudanych, awaryjnych i niewartych uwagi, to nierzadko w niektórych segmentach auta tej marki są wyjątkowo godne polecenia. Jednym z takich modeli jest niedawno opisywany SUV - Koleos. Dziś przyjrzymy się innemu, jeszcze...

INNE AUTA TEJ MARKI